Mar 29, 2015

Asma/Athma: Pengalaman Mengerikan dan Cara Merawat Asma tanpa Bantuan Inhaler Lagi

Bercerita kisah asma atau lelah ni,ia menjadi satu igauan buruk buat penghidap asma..Ramai penghidap asma tak jemu berusaha mencari cara merawat asma yang terbaik untuk mengurangkan masalah ini dari berlarutan..Saya juga mengalami masalah asma dan alhamdulillah kini beransur bebas dan jarang-jarang sudah terkena serangannya..Syukur Alhamdulillah..





Saya terkena serangan asma buat pertama kali dalam hidup selepas kelahiran anak kedua.Saya tidak mempunyai keturunan atau sejarah keluarga yang mempunyai asma..TIDAK ada keturunan langsung baik belah arwah ayah atau arwah emak..Saya rasa ia mungkin kesan daripada pengambilan pil perancang..Wallahua'alam
..

Saya masih ingat lagi,ketika anak kedua saya berusia 6 bulan,saya mendapat serangan asma yang sangat teruk.Ketika itu saya dan suami bercuti ke Samporna Sabah. Kritikalnya saya ketika itu,saya tidak mampu berjalan jauh..Bayangkan saya berjalan 1KM,saya sudah tercunggap-cunggap seperti orang berlari 4 pusingan padang.Percutian saya ketika itu sungguh mengerikan dan langsung tidak menyeronokkan. 

Saya tidak mampu berjalan jauh,saya batuk sepanjang malam tidak dapat tidur dan paling menggerunkan saya kerap terkencing ketika batuk teruk dan ketika asma menyerang..Allah sahaja yang tahu ketika itu betapa seksanya jiwa..Tapi ketika itu saya tidak tahu dan langsung tidak tahu itu adalah tanda-tanda serangan lelah@ asma..Saya tidak sempat ke klinik dan hanya mengambil ubat batuk biasa sahaja.

Memandangkan saya tiada keturunan asma,doktor pun tidak menganggap ia adalah masalah asma kerana jarang sekali seseorang terkena serangan asma ketika sudah dewasa dan 1 daripada 100 kes terpencil adalah seperti saya yang tidak mempunyai sejarah keluarga penghidap asma.



Salur pernafasan penghidap asma yang sempit dan mengecut



Saban bulan,asma saya kerap menyerang..Kadang-kadang baik selepas saya mendapat rawatan nebulizer..berulang kali jugala saya mendapat rawatan asma ini sehinggakan doktor meminta saya membuat X-ray bagi memastikan saya tidak mengalami kerosakan paru-paru.Alhamdulillah saya bebas dari masalah paru-paru dan semasa itu suspek bronkitis di sebabkan saya batuk terlalu lama.
Image result for inhaler

Saya mula mengenali Inhaler..Doktor memberikan 2 jenis inhaler kepada saya..1 berwarna biru yang perlu saya ambil setiap 4 jam dan apabila memerlukan dan 1 lagi berwarna kelabu yang perlu saya pakai selalu walau tidak terkena serangan asma. ubat-ubatan kekadang sampai 5,6 jenis yang perlu saya makan mengikut turutan..



NGERI!!!Memang saya rasa saya seperti hidup ini sungguh menyeksakan ketika serangan asma..Bayangkan naik tingkat 1 sahaja saya seperti orang berlari 4 pusingan padang..Desiran kuat pada bahagian dada dan sangat menyenakkan perut..Malam-malam tidak dapat tidur lena seperti orang lain..Pernah ketika serangan ini saya hanya mampu bersandar di bahu katil dan memandang cemburu suami yang lena di sebelah saya!

tetapi Allah Maha Adil,Dia memberikan saya nikmat kurang sihat ini supaya saya tidak jemu berusaha untuk mencari rawatan walaupun pada asalnya saya hanya berserah pada Nebulizer dan ubat-ubatan steriod sahaja untuk mengurangkannya.

Saya pernah juga mengambil rawatan homopathy dan ia memang mengambil masa berbulan-bulan untuk hilangkannya..Ketika mengerjakan ibadah umrah,saya pun turut minum susu segar unta yang katanya baik untuk penghidap asma dan saya juga membeli hati unta kering dan makan ketika sampai di Malaysia..

Namun selepas saya terjebak dalam Shaklee,saya rutin mengambil minyak ikan Omega Guard,Vita C Plus,Nutriferon,ESP,Garlic Complex dan ostematrix..Inilah supplemen yang saya ambil tanpa henti bermula serangan asma saya..paling saya jatuh cinta adalah pada Omega dan Vitamin C yang banyak membantu menguatkan paru-paru saya dan ia amat membantu mengurangkan keradangan ketika asma..Ia juga membantu saya merawar asma tanpa bantuan inhaler dan pil ventolin lagi.


Itu kisah saya..Alhamdulillah sejak bersalin anak ke 4,last saya kena serangan asma ketika 36 minggu kehamilan.Doktor di KPMC sangat risau dan memberikan saya beberapa ubat dan mengambil Nebulizer untuk mengurangkan risiko saya bersalin..Alhamdulillah kemudian saya amalkan Omega dan supplemen lain seperti di atas sehingga sekarang dan saya bebas dari masalah asma..Jika saya batuk,saya cepat-cepat recover minum air suam sebanyak-banyaknya bagi mengelakkan masalah buruk terjadi.

Itu kisah saya..Saya mengharapkan saya bebas terus daripada masalah asma ini..insyaallah..Saya pasti anda yang mengalami masalah ini turut sama merasai keperitan..


Brother dalam video ni pun hadapi asma kronik juga..Namun kasihnya seorang isteri dapat membantu beliau bebas daripada serangan asma malahan tidak perlu bergantung kepada inhaler lagi..



Anda alami masalah sama seperti saya atau brother di atas??


Sekiranya anda ingin mencuba supplemen,saya sarankan anda mengambil set asma ini iaitu:


1) Omega guard


ubat asma shaklee


- Kaya dengan minyak Omega 3 yang bantu mengelakkan keradangan

- membantu menguatkan sistem imun

Ia dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat di bawah suhu rendah yang terjaga.


- Minyak Ikan Terbaik Di Dunia di mana ia mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak.*


Omega Guard (Asid lemak Omega-3) Kajian klinikal Universiti of Maryland Medical Center menunjukkan 29 kanak-kanak asthma yang diberi makan minyak ikan yang kaya EPA dan DHA selama 10 bulan didapati mampu mengurangkan simptom asthma berbanding kanak-kanak yang mengambil placebo. 

Kajian penyelidik Jepun keatas 32 pesakit COPD (chronic obstructive pulmonary disease) yang diberi supplemen omega-3 mendapati, selepas setiap 3 bulan tahap kesihatan mereka semakin baik berbanding mereka yang tidak diberi omega-3. Penyelidik mencadangkan sokongan nutrisi yang mengandungi asid lemak omega-3 adalah selamat dan praktikal untuk merawat masalah berkaitan peparu dan pernafasan.


Image result for omega shaklee untuk asma


2) Vita C Plus




Peningkatan Sistem Imun 

- Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik,    membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman
- mempertingkatkan alergi hidung dan kulit , asthma
- Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan symptom batuk dan selesema.


3) Nutriferon


  • Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster) ciptaan pakar imun, Dr Yasuhiko Kojima dari Universiti Tokyo, Jepun pada tahun 1954.


  • Meningkatkan paras interferon secara semulajadi*-Para saintis dan komuniti perubatan telah mengenalpasti interferon sebagai sesuatu yang amat penting bagi fungsi imun yang sihat. NutriFeron merupakan satu-satunya pemakanan tambahan di U.S. yang dicipta oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi.*
  • Terbukti daripada Empat Kajian Klinikal Pada Manusia-Campuran fitonutrien yang berkesan dan selamat ini memberi sokongan imun tepat pada peringkat sel. Kajian menunjukkan khasiat kesihatan yang luar biasa dan perlindungan imun yang diperolehi daripada campuran khas empat ekstrak tumbuhan di dalam NutriFeron.
Selain daripada pengambilan supplemen,untuk mengelakkan dari serangan asma berulang dan bertambah teruk,penghidap asma perlu mengetahui punca utama atau pencetus kepada terjadinya asma ini.. Anda perlu berhati-hati dan perlu sentiasa alert kepada:

  • cuaca sejuk
  • habuk,debu
  • alahan pada bulu binatang
  • Cuaca jerebu,udara kurang sihat
Bagi memastikan anda kekal sihat dan bebas daripada serangan asma,pastikan juga anda cepat-cepat mendapat rawatan doktor sekiranya mengalami masalah batuk dan selsema bagi mengelakkan keadaan makin buruk.

Testimoni Omega Shaklee


Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai set asma ini boleh hubungi saya untuk konsultasi @ order..


Insyaallah saya ingin bantu anda bebas daripada masalah asma ini tanpa bergantung kepada penggunaan Inhaler lagi..Cepat bertindak sebelum serangan asma semakin teruk dan kos hospital meningkat setiap bulan...

Hubungi:


SMS/WHATSAPP: 016 358 9018 (SUE)
FANPAGE: https://www.facebook.com/impianzshoppe
COD : Kajang,Bangi,Cyberjaya
Poslaju/GDEX seluruh Malaysia




1 comment:

  1. menarik blog awak..memg bahya kan asma ni..huhu..smoga sihat slalu..btw...umah dh ade pakai ke filter air dan udara?sy sue agen cuckoo kl..sy boletolong uruskan pemasangan klau nak..jomla wsp 011-16930576 utk info nt sy inform promo trbaru

    ReplyDelete