Apr 20, 2016

Atasi Masalah Sakit Tumit Segera Sebelum Tidak Mampu untuk Berjalan Lagi!

Baru-baru ni seorang customer saya mengadu mengalami masalah sakit tumit sebelah kaki kanan. Beliau maklumkan dah pakai kasut rata tapak macam kasut crocs tu..Kerap jugak bertukar kasut yang lebih selesa namun masalah sakit tumit tetap ada.


Sakit tumit atau dalam bahasa perubatannya plantar fascitiis adalah sakit pada bahagian tumit yang kerap dialami oleh orang dewasa dan ada yang turut merasakan sakit sehingga seluruh tapak kaki atau ke buku lali. 




Simptom ini terjadi apabila berlaku keradangan pada tisu pelantar(tendonitis) yang membentuk lengkuk pada tapak kaki atau mengalami kemerosotan degeneratif (tendinosis).Kebiasaannya aktiviti seharian seperti berjalan atau berlari akan menyakitkan tumit.

Plantar fascitiis atau fascitiis plantar adalah keradangan pada fascia plantar yang merupakan tisu kuat (seperti ligamen) yang meregang daripada tumit sehingga ke tulang tengah kaki. Ia menyokong lengkung tapak kaki dan juga bertindak sebagai penyerap kejutan dalam tapak kaki.

Punca-punca Sakit Tumit:

1) Berat badan berlebihan boleh menjadi sebab sakit tumit berlaku. Kenaikan berat badan secara mendadak juga memberi tekanan kepada kawasan tumit.

Ketika berpijak sama ada semasa berjalan atau berlari,tisu plantar menanggung beban berat badan ke seluruh tapak. Oleh itu akan rasa sakit tumit akibat tekanan dan bebanan di kawasan tisu plantar ini.

2) Kerap bersukan atau beriadah terutama berlari boleh menyebabkan berlaku kecederaan tisu plantar pada tapak kaki disebakan kesan hentakan berulang kali. 

3) Senaman di lakukan di atas permukaan tidak rata

4) Memakai kasut yang tisak sesuai dan tidak memberi sokongan baik boleh menyebabkan ketegangan pada kawasan tumit kaki.

Penggunaan pelapik dalam kasut membantu mengurangkan tekanan pada tumit sakit. Ortotik yang ditempah khas mampu membantu mereka yang mempunyai struktur mekanikal kaki tak normal. 

5) Terjadi masalah tarsal Tunnel Syndrome iaitu keadaan di mana satu urat saraf pada tapak kaki terhimpit ketika ia melalui terowong tarsal yang sempit.



Kebiasaan sakit tumit kerap menyerang pada waktu pagi terutama selepas bangun tidur. Ketika awal pagi,tisu plantar menjadi ketat dan semasa berpijak,tisu fiber tersebut mengalami regangan. Selepas beberapa langkah barulah tisu tersebut menjadi longgar dan sakit berkurangan.Namun sekiranya kerap berjalan atau berlari akan menyebabkan sakit tumit menyerang lagi.

Suntikan steroid akan diberikan oleh doktor kepada pesakit sekiranya mengalami masalah ini. Perlu di fahamkan punca terjadinya sakit tumit ini. Kebiasaan doktor tidak sewenang-wenangnya memberi suntikan tersebut di sebabkan komplikasi steroid.

Sebelum itu anda boleh mencuba beberapa petua dan mengambil langkah-langkah pencegahan berikut:

  • Lakukan regangan pada bahagian kaki dan tumit selepas bangun tidur
  • Rehat kaki daripada sebarang aktiviti fizikal seperti berlari,bersukan bagi mengelak keadaan lebih buruk
  • Melakukan terapi ais- letakkan 'ais pack' pada permukaan tapak kaki yang sakit
  • Senaman regangan pada bahagian kaki setiap masa .Ini akan membantu melonggarkan tisu dan mengurangkan sakit tumit
  • Pelapik kasut sangat penting bagi menyokong lengkuk tapak kaki dan mengurangkan tekanan.
  • Ubat anti radang boleh di ambil untuk mengurangkan radang

Penawar Sakit Tumit:

Untuk lebih selamat anda boleh mengambil supplemen yang dapat membantu mengurangkan sakit tumit iaitu Omegaguard dan Ostematrix.

Kedua-dua supplemen ini daripada bahan semulajadi  tiada pengawet,pemanis dan pewarna

Boleh di ambil ketika hamil,dan juga menyusu.


kebaikan minyak ikan omega 3



Omegaguard adalah minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi omega3 dan kaya dengan DHA,EPA dan ALA. Ia diproses dengan penyulingan 3 peringkat bagi memastikan bebas daripada bahan merbahaya dan beracun.



Kebaikan dan manfaat Omegaguard:

1.   Melambatkan degradasi tulang rawan 
2.   Boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi 
3.   Bertindak sebagai pelincir – membantu bergerak lebih bebas apabila sendi-sendi berkeriat-keriut & sakit 

Ostematrix pula adalah pil kalsium yang dapat melindungi dan menguatkan tulang.





Kelebihan OsteMatrix :

1. Vitamin D - Membantu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu menyambil supplement vitamin D.

2. Magnesium – Ini merupakan ion positif nombor 2 yang paling penting dalam badan kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.

3. Zink, boron, manganese dan kuprum – Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan mengahalang arthritis


Manfaat dan Kebaikan Ostematrix:


1. Menguatkan Tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis

3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua. 
Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.

Pengalaman customer yang pernah mengalami sakit tumit mengambil suplemen ini:



Berat berlebihan juga boleh mengundang masalah sakit tumit. Amalkan omegaguard secara konsisten


Sayangi kaki anda. Jangan biarkan sakit tumit berlarutan sehingga boleh menjejaskan anda untuk berjalan. Lagi lambat rawatan boleh merumitkan lagi keadaan dan menyukarkan kerja-kerja harian

Sekiranya berminat untuk mendapatkan suplemen ini boleh membuat pembelian di link berikut ( menggunakan kad debit/kad kredit)



atau boleh hubungi saya seperti berikut:

Whatsapp di 016 358 9018 atau klik di SINI




credit


No comments:

Post a Comment