Dec 11, 2016

5 Tips Kecilkan Liang Pori Yang Besar dan Atasi Masalah Kulit Kusam

Liang pori besar, kulit parut berjerawat dan masalah kulit kusam sering di hadapi oleh kaum lelaki dan wanita. Kaum wanita lebih peka dan risau dengan perubahan kulit muka sejak dari remaja lagi. Semuanya kalau boleh nak kulit cerah, bebas jerawat dan cantik berseri. Namanya dah wanita mestilah mau cun cantikkan.





Punca-punca Liang Pori Menjadi Besar



  • Merokok
  • Pendedahan kepada cahaya matahari secara berlebihan
  • Penuaan
  • Genetik
  • Perubahan hormon - semasa hamil dan menopouse
  • Diet yang tidak seimbang
  • Kurang minum air kosong
  • Kurang penjagaan kulit muka dengan baik

Setiap orang akan mempunyai liang pori-pori terbuka luas dan besar di mana saiz liang akan menjadi 2 kali ganda lebih besar ketika usia antara 25 hingga 50 tahun. Ketika ni kulit akan nampak tidak sekata dan lebih kasar.

Liang roma mula muncul selepas proses akil baligh iaitu apabila mulanya pengeluaran androgen. Berdasarkan kajian dilakukan kepada testis pada lelaki dan ovari pada wanita, liang roma akan membesar serta-merta dan mengeluarkan minyak sejajar dengan perubahan hormon apabila remaja meningkat dewasa.


Kesan Liang Pori Besar 

Apabila liang pori besar dan terbuka, kulit akan nampak kusam dan lebih tua daripada usia sebenar. 

Liang pori terbuka akan menyebabkan masalah kulit lain seperti kulit berjerawat,berjeragat dan pori tersumbat. Masalah blackhead dan whitehead akan terjadi.


5 Tips Kecilkan Liang Pori:

Bahan semulajadi yang berada sekeliling kita dapat membantu mengecilkan kembali masalah liang pori yang besar.

Antara bahan-bahan semulajadi dan bahan yang mudah di dapati di rumah kita yang dapat membantu mengecilkan liang pori:


1) Telur Putih

Telur putih mampu mengecilkan liang pori. Caranya mudah, ambil bahagian telur putih sahaja. Sapu di seluruh wajah. Biarkan selama setengah jam kemudian basuh bersih dengan air sejuk.


2) Jus timun

Sekiranya anda tidak suka dengan bau hanyir telur putih di atas, anda boleh cuba menggunakan jus timun ini. Caranya juga mudah. Blend timun dan ambik patinya. Campurkan bersama dengan sedikit tepung jagung. Sapu pada seluruh muka sebagai masker selama 15 minit kemudian basuh bersih menggunakan air sejuk.



3) Ais Batu

Ais batu bukan setakat untuk sejukkan minuman malah ia bantu menutup kembali liang pori terbuka. Caranya ambil beberapa ketul ais kiub dan balut dengan kain bersih. Gosokkan wajah dengan kain tersebut secara perlahan-lahan. Amalkan secara konsisten anda akan rasai perubahannya


4) Lidah Buaya











Lidah Buaya memang tidak asing lagi dapat bantu cantikkan kulit. Ambil titisan air atau isi lidah buaya dan sapukan ke seluruh wajah selama 20 minit. Amalkan secara konsisten anda akan rasai kesannya. Lidah buaya membantu membersihkan kotoran dan membuang minyak berlebihan di kawasan muka.


5) Lemon

Image result for lemon

Lemon mempunyai banyak khasiat. Boleh rujuk di sini pelbagai khasiatnya. Dalam kecantikan, lemon membantu mengecutkan jerawat, membantu menegangkan kulit, mengecilkan liang roma dan membantu mengatasi masalah bintik-bintik hitam.  


Cara lain yang boleh membantu mengecilkan liang-liang pori yang besar adalah dengan pengambilan Shaklee Collagen Powder (SCP)


Kelebihan Shaklee Collagen Powder berbanding collagen lain di pasaran?


1) Di ekstrak daripada sisik ikan merah laut dalam

Ikan merah laut dalam hidup pada paras 5000m di bawah laut. Sisiknya lebih tahan kepada tekanan air yang jauh di dasar laut berbanding ikan biasa. Tambahan pula ia jauh dari pencemaran dan sisa toksik. Jadi kolagen yang dihasilkan dari sisik ikan merah sudah tentulah lebih tahan lasak dan berkualiti tinggi.

2) Keunikan Collagen Shaklee ialah ia bertindak dalam tiga cara. Tidak seperti kolagen yang lain yang hanya tertumpu untuk keanjalan sahaja. Collagen powder bantu dalam

  • Keanjalan
  • Penghidratan
  • Antioksidan

Bertindak 3 cara : Keanjalan, Penghidratan dan Antioksidan


3) Mudah Meresap


Molekul collagen powder juga sangat ringan iaitu kira-kira 1000 Dalton sahaja dan mudah diserap oleh badan berbanding kolagen biasa yang beratnya 300,000 Dalton yang sekaligus menyukarkan penyerapan oleh tubuh. Bila mudah diserap, maknanya kesannya juga maksimum. Jika anda tuang collagen powder ni ke dalam air memang akan nampak collagen ni mudah menyerap.

Shaklee Collagen Powder juga membekalkan 4000mg “kolagen proprietary” menjadikan kolagen Shaklee jauh lebih unggul dan terbukti berkesan dalam tempoh yang singkat.

Kajian dijalankan menunjukkan pengambilan collagen powder selama 8 minggu membantu memperbaiki tesktur kulit wajah dan menghilangkan kedutan



Testimoni Pengguna yang Menggunakan Collagen Powder







Sekiranya anda mengalami masalah liang pori terbuka dan besar boleh amalkan petua-petua di atas dan boleh juga mengambil Collagen Powder untuk hasil yang cepat dan lebih berkesan.




Bagi adik kakak yang berminat untuk dapatkan collagen powder, jangan lepaskan peluang promosi bulan ni. Harga lebih jimat dan pasti anda akan berpuas hati.

Hubungi saya seperti berikut:







No comments:

Post a Comment