Nov 23, 2015

Pentingnya Vitamin C untuk Kanak-Kanak

Bagi anak-anak yang sering selsema,batuk dan demam,ibu ayah mesti suka suap minyak ikan scott kan..saya ingat lagi kecik-kecik dahulu selalu jugak tengok iklan scott ni kat TV.Teringin jugak masa tu nak merasa sedapnya dapat sesudu minyak ikan scotts ni..Tapi mak ayah saya tak mampu nak bagi makan vitamin ni..



Rasanya time kecik-kecik dulu saya tak pernah di bawa ke klinik..Takde kenangan dan memori saya langsung pasal klinik ni..Kalau demam saya ingat arwah mak akan jerlum dengan air asam jawa kat kepala..sambil letak kepala saya atas ribanya..sob..sob..rindunya kenangan ni dengan arwah mak:-( dan paling teruk pun saya akan telan cortal (panadol kanak-kanak)..Itu dahulu zaman saya 90 an..Alhamdulillah nikmat kesihatan yang baik..Tinggal di kampung yang bebas asap pencemaran,makan ikan-ikan segar walau harga ikan dah mahal time tu..

Bercerita balik pasal vitamin C ni..semakin meningkat usia saya perhatikan anak-anak membesar cepat sangat terkena jangkitan selsema dan batuk..Lagi teruk di kawasan-kawasan bandar,.faktor utama sebab tinggal ramai-ramai kat taska..yerla itu je pilihan yang ada..Teringat kisah saya hantar 2 orang anak perempuan saya masa kecil 3 tahun lepas di taska..Selang 3-4 bulan sekali mesti terkena serangan selsema dan batuk ni..Pantang ada yang selsema dan demam,cepat je badan mereka lemah dan terkena jangkitan sekali..Sampai peti ais penuh dengan ubat-ubat demam,batuk dan selsema:-(

Orang kata kanak-kanak ni masih membina sistem immune..Sistem immune makin lemah..Lagi-lagi zaman sekarang ni macam-macam jenis tok nenek penyakit muncul..Tapi kalau kita sendiri tak beringat nak cegah penyakit kat anak-anak kita,kesianlah mereka kan..Orang kata bagus anak-anak ni makan banyak buah..kalau selsema bagus ambik buah oren..Cepat sikit baik selsemanya..Memang betul sangat..saya sokong buah oren membantu tapi banyak mana sangatlah anak kecil kita mampu nak makan buah oren banyak-banyak...Karang terlebih kang cirit-birit pulak...dan sejak tu saya mula kenal dengan vitamin C.

Alhamdulillah sangat-sangat sejak saya berikan mereka vitamin C rutin setiap pagi.selsema dan batuk jarang-jarang dah hinggap..dan paling melegakan hati saya kekerapan mereka selsema dan batuk makin berkurang..Ada bukan takde..tapi takdelah seteruk dahulu dan jika ada anak-anak lain yang demam,badan mereka masih kuat dan dapat bertahan dengan serangan virus tu


Kenapa Vitamin C perlu di ambil dalam kadar Optimum?


Vitamin C kanak-kanak shaklee


Vitamin C perlu di ambil dalam kadar optimum supaya dapat menyerap ke dalam badan dengan baik. 
Sesetengah org kata, anak-anak tak perlu suplemen sebab badan mereka masih muda, masih segar. Biar mereka dapat vitamin dari sumber asli.
Ini betul!


Tapi cuba check pemakanan seharian anak-anak kita ambil setiap hari..Cukup ke keperluan zat mereka dapat?

Sehari berapa hidangan buah2an mereka makan? Buah tu pulak buah tanam sendiri ke beli? Kalau beli dari petani sebelah rumah ke atau import overseas?

Sebenarnya buah-buahan ni bagus di ambil ketika ia ranum & baru dipetik! 

Buah-buahan yg jual kat kedai tu kebanyakannya dipetik masa masih muda.. diperam... diawet... dipacking... barulah sampai ke kita.

Agak2 apa yg masih tinggal dalam buah tu? Berapa peratus zat yg tinggal?


Kenapa Vitamin C sangat penting untuk Kanak-Kanak?

- vitamin C membina otot yang sihat. Budak2 tengah lasak & sedang membina otot2 mereka. Otot yg sihat, membina metabolisma yg sihat serta pembakaran lemak yg lebih baik.

- vitamin C meningkatkan imuniti tubuh. Anak-anak kita tengah melasak, terdedah dgn macam2.... Mereka perlukan kekebalan tubuh supaya tak mudah diserang sakit terutama demam selesema. Bila anak asyik sakit, mak dia juga yg susah hati ye tak?

- vitamin C penting utk penyerapan zat besi. Kanak-kanak perlukan zat besi yg cukup utk membesar. Tanpa vitamin c, zat besi susah untuk diserap.

- vitamin C membina kolagen. Tubuh kita ni boleh buat kolagen sendiri tp keupayaan ni makin menurun bila usia meningkat. Sbb tu kita tengok budak2 kulitnya tegang, dah tua berkedut... Kolagen dah tak dihasilkan....

- vitamin c penting utk penyembuhan. Budak2 main, jatuh.. Nak kena sembuh cepat. Nanti nak main lagi.

Dan malang sekali anak kita bukan arnab!


Arnab boleh buat vitamin c sendiri tp anak kita takboleh... Maka nak taknak kita kena bekalkan diorang dgn vitamin C yg optimum.

Pilihan saya semestinya Chewable Vita-C Plus 100mg. 

Kelebihan Chewable Vita-C Plus 100mg berbanding Vitamin C lain di pasaran:


Chewable Vita C Shaklee telah mengalami revolusi baru apabila formulasinya ditingkatkan dengan tambahan Bioflavanoid Complex. 
- Vitamin C paling lengkap di pasaran
- rasa sitrus yang enak
- TIADA bahan pengawet,pewarna dan pemanis
1 biji Chewable Vita C Shaklee bersamaan 1/2 biji oren iaitu bersamaan 100mg
- Membantu menguatkan tulang, gigi dan gusi yang sihat
- Meningkatkan sistem imun tubuh
Rasa oren semulajadinya sangat selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasa
Sangat sesuai untuk orang sukar atau tidak suka makan pil atau tablet
- Mudah di kunyah atau ditelan

Hanya RM37.50 sahaja sebotol mengandungi 90 biji sangat berbaloi untuk kesihatan anak-anak. Harga mampu milik untuk semua dan pastinya paling penting agar kesihatan anak-anak sentiasa optimum dan dapat mengelakkan serangan jangkitan pelbagai jenis penyakit sekarang ini. 

Vitamin C bertindak sebagai "Protector Gate" - setiap masa mesti berada dalam badan kerana sifat vitamin C adalah larut air. Sekiranya di ambil secara berlebihan ia tidak memudaratkan malah akan di keluarkan melalui pembuangan air kecil sekiranya berlebihan.

Untuk dapatkan perlindungan dan kesihatan menyeluruh,saya juga berikan multivitamin kanak-kanak untuk mereka agar mereka dapat keperluan zat nutrisi yang lengkap setiap hari.

Sekiranya ibu ayah berminat untuk dapatkan vitamin C kanak-kanak ini boleh hubungi saya seperti berikut:











1 comment:

  1. Salam mesra dear ;)

    Jemput join giveaway mudah CN ye : http://www.cekgunorazimah.com/2015/10/giveaway-cinta-by-cn.html

    ReplyDelete