May 23, 2015

Cara Merapatkan Kembali Bahagian Intim Selepas Bersalin Supaya Sehebat Malam Pertama

Masalah alat sulit longgar bukanlah sesuatu penyakit baru di kalangan wanita.Semasa mengandung saiz pelvik wanita membesar untuk menyokng proses kelahiran bayi.

Pembesaran tersebut membuatkan perubahan pada lantai pelvik seterusnya vagina wanita.Proses kelahiran turut menambahkan lagi perubahan tersebut.

Semasa melahirkan anak,dinding vagina dan otot yang menyokongnya akan diregangkan.Dalam sesetengah kes,dimana jika saiz bayi bersaiz agak besar atau kelahiran pertama,dinding vagina dan pembukaan vagina akan terluka atau terkoyak.

Kelahiran bayi berulang kali akan mengembangkan salur vagina dan menjadikannya ruang sebenar.



Untuk mendapatkan kembali bahagian intim yang rapat,wanita perlu fokuskan kepada jenis rawatan,penjagaan pemakanan dan mengawal emosi kerana semuanya memainkan peranan penting.

Rawatan



Ada pelbagai jenis rawatan selepas bersalin yang boleh di lakukan seperti bertungku,bertangas,sauna,skrub dan senaman,


> Skrub atau sentalan boleh menggunakan bahan-bahan tertentu membantu membersihkan bahagian kelengkang yang sudah berubah selepas bersalin.

> Rawatan bertungku pula boleh menggunakan sama ada tungku batu,tungku herba atau tungku besi.Yang penting jangan malas bertungku

> Rawatan tradisional juga boleh dilakukan sendiri dirumah seperti mencuci bahagian sulit dengan air rebusan sirih selang sehari. Sirih boleh mematikan bakteria yang menimbulkan kegatalan dan keputihan di bahagian intim.

> Senaman Kegel juga sangat penting. Semasa pantang,senaman kegel dapat membantu proses penyembuhan luka episiotomi dengan lebih cepat,mengurangkan air kecil tidak terkawal dan menguatkan otot-otot pelvik.


Bagaimana Untuk Membuat Senaman Kegel?


1) Kemutkan otot pelvik seperti anda mahu menahan air kecil

2) Tahan selama 2-3 saat

3) Lepaskan ia perlahan-lahan dan rehat

4) Buat 25 kali (3x sehari) tidak kira di mana anda berada

5) Jangan kecutkan otot perut atau punggung semasa senaman ini


Pemakanan Sihat

Makanan turut membantu dalam penjagaan bahagian intim. Makanan seimbang dan berkhasiat memberi kesan baik kepada bahagian tersebut.

Jaga pemakanan selama 100 hari selepas bersalin.

Elakkan mengambil makanan kategori sejuk seperti timun,kobis,ais kerana ia memberi kesan tidak elok kepada ototbahagian pelvik seperti mudah kejang.

Amalkan pemakanan seperti ulam lengkuas yang di campur dalam setiap hidangan makanan dapat merapatkan semula rajim.

Khasiat MANJAKANI tiada keraguan lagi. Tannin yang terkandung dalam manjakani dapat menegangkan semula otot-otot dalam faraj sekaligus merapatkan bahagian longgar.

Amalkan makan sebiji manjakani sekali dalam seminggu.


Tips untuk Penjagaan Alat Sulit 


  • Sebelum tidur bersihkan bahagian intim dari segala kotoran dan bau-bauan
  • Pakai seluar dalam yang diperbuat daripada kapas semasa tidur
  • Jika ada masalah keputihan,berjumpalah doktor segera
  • Di galakkan wanita mengambil suplemen seperti EPO dan multivitamin sebagai menjana tenaga dan kesihatan baik

Alfafa Complex baik dalam rawatan masalah dalaman

Pengalaman saya sendiri saya mengambil Alfafa Complex untuk membantu masalah keputihan dan merapatkan kembali bahagian intim.Alhamdulillah pengambilan secara konsisten sangat membantu dan memberi keyakinan semula. Almaklum dah bersalin 4 orang anak memang sangat-sangat perlu penjagaan dalaman ini:-)







No comments:

Post a Comment