Mar 1, 2017

Cegah Kanser Seawal Mungkin Untuk Kehidupan Lebih Sihat

Menurut Institut  Penyelidikan Kanser di AS, dianggarkan bahawa 1 per 3 daripada kanser yang paling di takuti ialah kanser payudara. 



Namun, kita ada pilihan untuk menentukan dan memilih apa yang kita makan dan bagaimana penjagaan fizikal secara aktif.

Pagi tadi sempat mendengar sedikit kupasan mengenai topik Kanser di radio IKIM. Doktor Jemputan dari Hospital Pantai Sungai Petani. 

Antara beberapa point yang dapat di recall balik:

✔Kanser bahaya cepat merebak : kanser prostate, kanser dibahagian ulu hempedu, kanser tyroid (biasa bila dah tahu dah stage 3 &4)

✔Bila ada tanda benjolan kecil (kanser payudara) make sure cepat pergi buat screening /checkup. Kena buang sikap malu kerana kebiasaan stage 1 dan stage 2 masih boleh di selamatkan.

✔Untuk cek sama ada betul barah atau tidak :

- Bawah usia 40 tahun boleh buat ujian screening

- Atas usia 40 tahun buat mammogram

✔Penghidap kanser adakah tidak boleh makan telur,ayam dan makananan lain? Menurut doktor, apapun jua makanan di ambil, jangan berlebihan atau berkurangan..Bersederhanalah..yang penting pilih makanan yang berkhasiat. 

✔Apakah perkara yang boleh membantu penghidap kanser lebih baik:

- Exercise setiap hari .ada kajian journal buktikan sel kanser berkurang 25% (banyak 25% Kate doc)..so make sure hari2 perlu exercise..

- Amalkan gaya hidup sihat..jauhi perokok. Terdapat beberapa kes yang merokok suami tetapi isteri yang terkena serangan kanser. Sangat menyedihkan. Tinggallah apa yang memang Allah tak suka pasti kita juga dapat selamatkan diri dan orang lain.

- Amalkan makanan yang ada vitamin D (jika ambil suplemen,berhati-hati dan pastikan tidak mengambil suplemen yang mempunyai sumber steroid) 

- Vitamin D juga boleh juga diperolehi daripada sumber matahari..so morning walk sangat penting.


Sedikit perkongsian moga-moga dapat membantu kita menjaga kesihatan di zaman sekarang yang hampir setiap hari dengar pasal kes kanser ni.. 

Apapun mencegah lebih baik daripada merawat.


  • Jaga pemakanan
  • amalkan gaya hidup sihat
  • Jauhi merokok dan asap rokok
  • Selalu bersenam
  • Selalu positif
  • Amalkan pemakanan sihat dan nutrisi seimbang


Saya juga suka ingin menambah suplemen yang baik untuk melindungi sel badan kita daripada serangan radikal bebas atau bahan kimia yang boleh menyebabkan punca kanser terjadi iaitu dengan pengambilan tonik VIVIX.

Vivix bukan ubat, Ia adalah suplemen kaya resveratrol daripada bahan semulajadi.



Insyaallah vivix dapat membantu merencatkan perkembangan sel kanser dan  membantu meningkatkan kesihatan lebih baik. Insyaallah





Jaga kesihatan diri dan insan tersayang. Semoga Allah lindungi diri kita dan ahli keluarga kita daripada pelbagai penyakit merbahaya. amin

Sekiranya berminat untuk dapatkan tonik vivix boleh dapatkan di SINI atau hubungi saya seperti berikut:



No comments:

Post a Comment