Jul 9, 2015

Cara Elak Buasir Selepas Bersalin agar dapat Berpantang dengan Tenang

Buasir selepas bersalin??? owhhh tidak!! sangat menyakitkan tau! Lagi-lagi jika ada luka perineum dan banyak pendarahan selepas bersalin. Saya pasti ramai ibu mengalami masalah sembelit teruk dan buasir ketika hamil dan selepas bersalin. Masalah ini perlu di atasi sebaik-baiknya agar tidak menganggu proses kehamilan dan semasa berpantang. Ada beberapa cara saya lakukan untuk elak buasir selepas bersalin ni dan mungkin ia juga memberi manfaat kepada ibu semua.




Perubahan Hormon semasa mengandung


Semasa mengandung, usus kita menjadi lebih perlahan kerana perubahan hormon. Jadi masalah sembelit biasa berlaku dan seterusnya menjadi buasir. Kedudukan rahim yang hampir dengan usus juga punca yang booleh menyebabkan risiko mendapay buasir.



Bagi ibu yang mengalami masalah sembelit dan buasir selepas bersalin adalah di sebabkan beberapa faktor. Ada yang mengalami luka yang teruk menyebabkan takut untuk membuang dan menahan najis,Kebiasaan ibu berpantang kali pertama kerap mengalami masalah ini. Saya juga seperti ini dahulu. Takut-takut untuk membuang kerana luka besar di bahagian perineum.


Ada yang mengalami masalah ini kerana kurang pengambilan air kosong dan kurang pengambilan serat.



Jadi ibu-ibu dalam pantang,jangan sesekali skip minum air ya..Ada mitos yang mengatakan minum air banyak boleh menyebabkan rahim kembang dan buncit air..Owh tidak...jangan sesekali percaya mitos sebegini. Ibu memerlukan air banyak untuk menggantikan semula bendalir air dalam badan dan jjuga untuk penghasilan susu.



Pengalaman saya semasa berpantang


Semasa berpantang memang saya paling takut benda ni berlaku.  Masa anak sulong xde pengalaman kan..Hampir seminggu baru dapat membuang walau makan sedap setiap hari. Air masak kurang,buah pun takhari-hari makan..jadi camnalah nak senang membuangkan?Masa anak kedua dan ketiga pun masalah sama berulang tapi takde seserius masa bersalin anak pertama.



Sebenarnya lepas je bersalin yang ni la paling saya risau selain menjaga luka supaya cepat baik.. serik dah nak duduk lama-lama dalam tandas ni..Karang makin ngeri jahitan luka terbuka ka..Jadi saya ambil banyak air masak,buah oren,makan kurma,makan sup sawi dan bayam dan untuk supplemen saya ambil vitamin C,zink dan Ostematrix. Sebenarnya supplemen ni adalah dari set berpantang yang saya ambilAlhamdulillah masa kelahiran bayi ke 4,beberapa jam selepas bersalin saya dah dapat membuang dengan aman...fuhhh lega sangat-sangat.



Jadi nasihat saya elakkan sembelit semasa berpantang ni..kalau tak lagi seksa dengan na kjaga baby lagi,luka lagi..Tambah buasir lagila menyakitkan..





Puan Khadeejah bebas masalah sembelit selepas kelahiran baby kedua..Sebelum ni sampai serik nak bersalin dan berpantang..



Satu lagi yang amalan yang sangat sangat penting semasa minggu pertama selepas bersalin ialah perineal exercise atau pelvic floor exercises. senaman ni memang sangat penting, selain untuk elakkan buasir, cepatkan wound healing, dan ia juga boleh mempengaruhi keadaan ibu bertahun selepas itu..




Sekiranya ibu telah alami buasir dan ingin mengatasinya boleh mencuba set buasir yang selamat di ambil ketika berpantang ini.


Cara Elak Buasir:



    • Makan makanan yang berserat tinggi termasuk roti dan pasta bijirin penuh, nasi beras perang dan banyak buah dan sayuran.
    • Minum di antara enam dan lapan gelas air sehari supaya anda tidak ternyahhidrat.
    • Cuba bersenam dengan kerap walaupun anda hanya mempunyai masa dan tenaga yang cukup sekadar untuk berjalan.
    • Pergi ke tandas sebaik sahaja anda terasa hendak membuang air. Jika anda tunggu, najis anda akan jadi keras dan kering.
    • Cuba naikkan kaki ke atas bangku semasa anda membuang air besar. Ini boleh membantu meluaskan ruang untuk najis keluar.


Selamat berpantang buat ibu..Pantang elok-elok ya..badan ni kita nak pakai lama..Jadi jangan biarkan masalah berlarutan. Cegah sebelum makin parah.

Sekiranya ibu telah mengalami masalah ni dan ingin cuba rawatan dengan suplemen boleh cuba set buasir ini--Set Buasir Shaklee 




Alhamdulillah customer saya yang mengalami sembelit teruk sehingga buasir sembuh selepas mengambil set buasir shaklee ni ketika berpantang.


Sekiranya ibu ingin elakkan sembelit dan buasir dan berminat dengan supplemen yang saya telah cuba boleh hubungi saya seperti berikut:




















No comments:

Post a Comment