May 22, 2015

Cara Mencegah Darah Tinggi Agar Hidup Lebih Sihat dan Gembira

Penyakit darah tinggi antara penyakit tertinggi dan ramai menghidapnya di Malaysia. Di anggarkan 4.8 juta rakyat Malasyia telah menghidap penyakit darah tinggi atau hypertensi ini.

Menurut Pengerusi Persatuan Hipertensi Malaysia (PHM) Datin Dr Chia Yook Chin berkata, pada 2006, statistik menunjukkan 32.6 peratus penduduk Malaysia berusia 18 tahun ke atas menghidap masalah tekanan darah tinggi manakala 42.6 peratus berusia 40 tahun dan lebih.






Lebih membimbangkan dua daripada tiga pesakit tidak mengetahui mereka menghidap tekanan darah tinggi memandangkan ia tidak menunjukkan tanda awal seperti penyakit berbahaya lain.

Bahaya penyakit darah tinggi menyumbang 62 peratus kepada semua jenis penyakit, termasuk strok dan 49 peratus penyakit jantung selain turut menyebabkan masalah buah pinggang serta kegagalan fungsi hati.


Golongan yang berisiko cenderung mendapat darah tinggi:
  • Sejarah keluarga - faktor genetik
  • Peningkatan usia - lelaki cendenrung mendapatnya di usia pertengahan manakala wanita selepas mengalami menopaus
  • Kurang melakukan senaman atau aktiviti fizikal - orang yang tidak aktif cenderung untuk mempunyai kadar nadi yang lebih tinggi, menyebabkan lebih kuat jantung bekerja dan menyebabkan lebih kuat tekanan di saluran arteri
  • Diet yang salah
  • Pengambilan alkohol secara berlebihan
  • Berat badan berlebihan
  • Tekanan perasaan @ Stress
  • Merokok - tembakau boleh merosakkan saluran arteri

Bahaya darah tinggi jika tidak di atasi sebaiknya boleh menyebabkan risiko penyakit berikut
  • Strok
  • Sakit jantung - kegagalan jantung
  • Kerosakan buah pinggang
  • Kerosakan mata
  • Masalah hati

Sekarang ni boleh di katakan ramai golongan muda seawal 20 an sudah menghidap penyakit pembunuh senyap ni disebabkan faktor gaya hidup tidak sihat,kurang senaman,tidak mengawal stress sebaiknya.

Dengan gaya hidup tidak sihat (tidur lewat,bebanan dii tempat kerja.bebanan stress melampau) boleh menyebabkan seseorang boleh menghidap pemyakit ini tanpa disedari.

Sebaik-baiknya lakukan pemeriksaan tekanan darah secara rutin dan tidak ada ubat yang mujarab melainkan pesakit perlu mengubah gaya hidup sihat

Tengok video ini bagaimana brother ni boleh bebas dari tekanan darah tinggi selepas beliau memilih untuk mengamalkan gaya hidup sihat dan tidak bergantung kepada pengambilan ubat yang memberi kesan buruk kepada kesihatan. Segalanya BOLEH dan TIDAK TERLAMBAT selagi kita mengambil keputusan drastik untuk mengubah kepada gaya hidup lebih sihat





Isteri mana tak sayangkan suamikan? Ayah mana tak risau pada masa depan anak-anak jika dirinya sudah tiada.

Penyakit darah tinggi boleh di atasi dengan disiplin dan semangat dalaman diri. 

>>Amalkan gaya hidup sihat ( tidur awal,tidak merokok,elakkan stress)
>> Senaman secara rutin setiap hari selama 30 minit
>>Pengambilan supplemen yang boleh mencegah dan mengatasi penyakit seterusnya membantu kehidupan lebih sihat tanpa pengambilan ubat yang mengandungi bahan kimia dan dadah
>> Turunkan berat badan jika berat berlebihan
>> Elakkan penggunaan garam melebihi 6gram sehari
>> Elakkan makanan segera dan perencah dalam masakan


Sekiranya anda sudah di sahkan mengalami darah tinggi,jangan jemu berusaha untuk menyembuhkannya. Cuba atasi dengan panduan di atas dan pastikan anda tidak bergantung kepada ubat darah tinggi yang banyak kesan buruk kepada kesihatan




Sekiranya anda memilih untuk bebas dari penyakit darah tinggi dengan ikhtiar pengambilan supplemen, saya boleh bantu anda..Sebelum ini juga saya mempunyai masalah ini dan alhamdulillah kini saya bebas dari penyakit 'pembunuh senyap' ini.

Saya ada ceritakan pengalaman saya di sini..Jika anda nak tahu boleh rujuk di sini


Saya doakan anda semua sentiasa di limpahkan dan dikurniakan kesihatan baik.Dalam Islam pun sangat di tekankan untuk kita berikhtiar mencari penawar terbaik dan seterusnya serahkan kepadaNYA yang Maha Penyembuh selepas berusaha terbaik.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan mengenai supplemen boleh hubungi saya seperti berikut:



sumber

No comments:

Post a Comment