Nov 17, 2014

Atuk terpaksa di potong kaki kencing manis gara-gara ketagih makan ayam segera

Pagi ini saya menerima SMS dari seorang cucu yang sangat risau atuknya bakal kene potong kaki lagi akibat masalah diabetes yang teruk.

Berikut adalah SMS beliau:

"Atuk saya dah potong satu kaki kerana masalah diabetes yang teruk. Bacaan gulanya terlalu tinggi, doktor dah nasihat suruh kawal makan berulang kali, tapi dia tetap degil. Atuk saya suka sangat makan fast food XXX . Sekarang ini dia mungkin kena potong lagi sebelah kaki. Saya merasa amat risau sis. Ada tak cadangan dari Shaklee yang boleh membantu atuk saya? TQ "


Saya juga ada membaca kisah perit kehidupan pesakit kencing manis ini. Bukan mudah hidup dengan satu kaki atau 'kaki kudung' ini. Ada terpaksa menggunakan kerusi roda dan tinggal bersendirian di rumah. Jika berlaku kepada si bapa, sudah tentu tidak dapat lagi keluar mencari rezeki untuk anak-anak dan keluarga. Oh peritnya hidup..Lagi menderita jika tiada sesiapa boleh menguruskan kehidupan seharian.


Statistik Penyakit Diabetes

Berdasarkan perangkaan Institut Diabetes Antarabangsa, Statistik terbaharu penyakit kencing manis atau diabetes melibatkan 189 juta penduduk dunia dan, 17 peratus daripada penduduk di Malaysia menghidap diabetes. Statistik menunjukkan bahawa terdapat 2.6 juta rakyat Malaysia yang berumur 30 tahun ke atas menghidap penyakit diabetes.






Apakah itu diabetes Mellitus @ kencing manis?

Diabetes Mellitus atau kencing manis ini adalah di mana paras glukosa ( gula) dalam darah terlalu tinggi desebabkan oleh kekurangan atau kurang kerberkesanan insulin. 


Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas dan diperlukan untuk menukar gula kepada tenaga. Penurunan insulin menyebabkan kandungan gula dalam tubuh tidak dapat diproses dengan sempurna, sehingga kadar glukosa di dalam badan akan meningkat.
Elemen-elemen ini mengandungi unsur karbohidrat yang berfungsi dalam memberikan tenaga kepada manusia untuk menjalankan aktiviti harian, Hormon insulin berfungsi untuk meningkatkan penyimpanan karbohidrat, lemak dan protein yang diproses daripada gula yang diserap di dalam darah.
Paras glukosa yang tinggi menyebabkan darah seseorang itu menjadi manis dan melimpah keluar ke dalam urin (air kencing) yang dihasilkan. Inilah sebabnya penyakit ini juga dikenali sebagai penyakit gula atau penyakit kencing manis.

Terdapat 2 jenis kencing manis yang merbahaya iaitu :

 Kencing Manis Type 1
Dalam kes kencing manis jenis 1, system imunasi badan, yang sepatutnya memerangi bacteria atau virus berbahaya, menghancurkan sel beta pancreas yang menghasilkan insulin. Keadaan ini menyebabkan seseorang itu kekurangan atau langsung tidak ada insulin. Ini menyebabkan gula tidak dapat diangkut ke dalam sel-sel badan dan terkumpul di dalam aliran darah. Kebiasaan ia berlaku kepada kanak-kanak atau remaja.
Bagi pesakit kencing manis jenis ini, pesakit perlu mengambil suntikan insulin , pengambilan makanan seimbang dan membuat senaman.
 Kencing Manis Type 2
Dalam keadaan kencing manis jenis 2, sel-sel badan menjadi tidak senstif terhadap tindakan insulin dan pankreas tidak boleh menghasilkan insulin yang mencukup untuk mengatasi masalah ini. Ini turut menyebabkan gula terkumpul di dalam aliran darah. Punca sebenar yang menyebabkan ketidak sensitifan insulin (insulin resistance) ini masih tidak diketahui.Ia biasanya berlaku kepada golongan dewasa berusia 35 tahun ke atas dan pesakit kencing manis yang mempunyai keturunan penyakit ini mewarisi penyakit ini dari datuk,nenek,ibu atau ayah.



Gejala atau tanda-tanda diabetes yang umum terjadi adalah:
  • Dehidrasi
  • Rasa haus terus-menerus
  • Peningkatan frekuensi kencing
  • Selalu sakit Kepala dan Loya
  • Kelelahan
  • Penurunan berat badan
  • Gangguan penglihatan
  • Penyembuhan luka yang lama

Sekiranya anda mengalami tanda-tanda atau gejala ini,saya sarankan segeralah berjumpa dengan doktor. Amat penting ujian pemeriksaan setiap tahun bagi memastikan diri kita bebas dari penyakit merbahaya ini.


Amalkan gaya hidup sihat

Penjagaan makanan adalah sangat penting sekiranya anda telah menghidap penyakit ini. Malah jika anda penggemar teh tarik, nasi lemak dan kuih-muih manis yang lain, berhati-hatilah dan kawallah segera pengambilannya.

Senaman secara teratur dan mengamalkan gaya hidup sihat dapat mengurangkan masalah ini sekaligus mengelakkan masalah dari kaki perlu di potong, komplikasi sakit jantung dan masalah-masalah kritikal yang lain.

Selain itu, pengambilan ubat-ubatan secara konsisten juga perlu di ikut oleh pesakit diabetes. Bagi mengurangkan masalah ini jua, pesakit diabetes boleh mencuba supplemen bersesuaian.

Dalam shaklee, VIVIX dapat mengurangkan komplikasi gula dalam darah ini bagi membantu pesakit diabetes.

Vivix adalah minuman  campuran botani  revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.





Vivix mengandungi resveratrol. Malah Vivix terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, disamping tidak mengandungi alkohol, sebaliknya hanya menggunakan bahan semula jadi. Ia bebas bahan kimia,pewarna ,perisa tambahan malah mendapat kelulusan HALAL.

Resveratrol adalah antioksidan yang sangat berkesan yang dihasilkan oleh tumbuhan. Resveratrol juga merupakan sejenis polifenol yang biasa ditemui dalam wain merah. Satu kajian yang dijalankan oleh Jabatan Sains dan Teknologi, Universiti Ohio, AS, pada tahun 1997 membuktikan kejayaan resveratrol menyekat pembahagian sel-sel kanser di peringkat selular.
Resveratrol di dalam Vivix membantu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin. Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes dan jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh mengurangkan diabetes.

Resveratrol juga mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh kita. Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah di aktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan tahap sensitivitinya.





Testimoni VIVIX

Ramai pesakit diabetes telah mencuba vivix ini dan alhamdulillah menunjukkan kesan positif.






Lagi testimoni vivix boleh di baca di sini

Sekiranya anda ingin mendapatkan supplemen vivix ini boleh hubungi saya untuk order dan konsultasi makan atau sekiranya ingin membeli sendiri vivix menggunakan kad kredit/debit anda boleh klik pada link di bawah:


Harga 1 botol vivix ini adalah RM475. Anda mungkin merasakan ia sangat mahal kan.. Namun apalah sangat harga ini berbanding nikmat kesihatan yang tiada nilai bandingnya. Apatah lagi jika perlu di potong kaki,bermaknakah duit kita ada atau di simpan?

Saya hanya ingin membantu anda. Ramai telah mencuba dan alhamdulillah menunjukkan kesan positif. Tidak salah mencuba kan..

Ok,hubungi saya segera ya..cegah sebelum keadaan bertambah parah!









No comments:

Post a Comment