Aug 26, 2014

Hilangkan parut jerawat secara semulajadi

Parut jerawat memang sukar nak hilang..Lebih-lebih lagi parut yang suka di picit!

So hati-hati ya jika naik jerawat.Biarkan jerawat hilang sendiri..



Beberapa petua yang boleh di cuba untuk hilangkan parut jerawat ni

1. Ambil sedikit madu. Campurkan dengan bedak sejuk. Tekapkan bedak tersebut ke tempat yang ada kesan jerawat. Lakukan sekurang-kurangnya dua hari sekali.


2. Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Tempelkan pada parut jerawat dan amalkan selalu.


3. Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.


4. Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.


5. Rendam beberapa helai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka dua kali seminggu.

6. Tumbuk sepuluh helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat . Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

7. Ambil sebiji vitamin E dan cucuk menggunakan jarum. Picit minyak vitamin E dan sapu pada seluruh wajah sebelum tidur. Amalkan seminggu tiga kali, parut jerawat cepat pudar dan semakin hilang.






Credit: Majalah PAMA

Selamat  mencuba:-)

1 comment: