Jan 21, 2018

Gatal pada Kemaluan : Rawatan Penting & Cara Mengatasinya

Bila melibatkan kawasan sulit ni paling ramai antara kita yang malu, takut, segan dan sebagainya. Nak jumpa doktor pun teragak-agak..Nanti doc suruh tunjuk macamana? Kalau kena doktor lelaki macamana? Tapi ingat ye, kesihatan paling penting.



Bahaya ke gatal di kawasan faraj ini? Mungkin peringkat permulaan tidak begitu bahaya namun awas, jangan ambil mudah ya. Di peringkat teruk boleh mengeluarkan bau yang tidak enak dan boleh menjejaskan fungsi faraj dan rahim wanita.


Apakah punca ia terjadi?


Apabila miss v / alat sulit wanita merasa gatal di bahagian dalam, ia menunjukkan ada infection atau jangkitan kulat telah berlaku. Ketulan warna putih seperti susu basi hadir bersama di kawasan faraj. Punca utama adalah di sebabkan oleh masalah keputihan.






Faktor risiko yang boleh meningkatkan seseorang wanita itu mendapat jangkitan kulat vagina adalah di sebabkan oleh:
  • Rawatan antibiotik
  • Mengandung
  • Diabetes Mellitus yang tidak terkawal
  • Kegemukan
  • Penghidap penyakit HIV
  • Menggunakan dos steroid yang tinggi
  • Tekanan perasaan
  • Mereka yang menggunakan rawatan kanser ( Kemoterapi)
  • Kekurangan zat makanan


Rawatan antibiotik boleh mengubah bakteria protektif (Laktobacilli) dalam vagina dan menggalakan pembiakan Candida yang berlebihan.


Ibu hamil  berisiko tinggi dan mudah di serang jangkitan kulat vagina ini. Pengeluaran hormone yang tinggi (estrogen dan progesterone) semasa mengandung merendahkan tindakbalas imuniti dan seterusnya boleh meningkatkan peluang untuk mendapat jangkitan ini.


Walau bagaimanapun, perempuan belum baligh dan wanita selepas menupous mempunyai paras hormone yang rendah dan jangkitan kulat ini jarang-jarang berlaku.


Apakah perlu di lakukan sekiranya serangan kulat terjadi?

Serangan kulat di vagina akan menyerang bebila masa sahaja. Tidak selesa, gatal seluruh bahagian dalam dan luar vagina akan meningkatkan rasa ingin menggaru dan ini boleh menyebabkan luka di kawasan vagina.

Sekiranya berlaku, segeralah dapatkan rawatan daripada doktor. Jangan malu untuk bercerita masalah di hadapi. Cari doktor wanita supaya mudah untuk bercerita dan lebih selesa. Kebiasaan doktor akan maklumkan punca ia berlaku, apa yang berlaku di lakukan dan ubat yang bersesuaian.


Ketika kehamilan beberapa tahun lepas, pernah juga terjadi jangkitan kulat ini. Doktor memberitahu ia kerap terjadi kepada wanita hamil dan meminta untuk menjaga kesihatan faraj, memakai pakaian dalam jenis kapas, lap kemaluan betul-betul kering selepas membuang dan membekalkan ubat 'insert' yang perlu di masukkan ke dalam faraj. Kebiasaan ia mengambil masa 1-2 minggu untuk pulih sepenuhnya. 

Wanita hamil tidak boleh mengambil sebarang ubatan yang boleh membahayakan kesihatan bayi dalam kandungan, jadi kebiasaannya doktor akan membekalkan ubat 'vaginal insert' sahaja. Sekiranya masalah ini masih berulang, dapatkan nasihat doktor kembali. Samada mungkin perlu menambah dose ubat ini.


Selain itu, pengambilan pemakanan juga sangat penting. Kurangkan pengambilan makanan manis-manis, yang bergula tinggi kerana gula boleh meningkatkan serangan gatal ini. Perbanyakkan pengambilan ‘probiotics’ seperti yogurt natural, tempe, Yakult dan sebagainya.


Tips penting yang lain:


1) Pastikan menggunakan seluar dalam jenis cotton, dan tidak ketat

2) Untuk cucian faraj, boleh campurkan sedikit air suam dengan garam kasar, atau boleh juga menggunakan satu sudu apple vineger campur satu cawan air suam. Berendam di dalam air ini atau boleh di basuh faraj yang terkena jangkitan kulat ini sebersihnya.

3) Elakkan penggunaan pencuci / pewangi faraj

4) Makan lebih bawang putih / garlic kerana ia boleh membantu meningkatkan antibodi dan tingkatkan bakteria baik dalam badan. Sekiranya tak mampu untuk telan, boleh amalkan suplemen Garlic Complex.

5) Pengambilan suplemen juga membantu seperti Vitamin C dan Alfafa Complex. Kedua-dua ini bagus untuk mengatasi masalah keputihan, menguatkan sistem imuniti badan kita seteruskan membantu masalah di hadapi. Untuk wanita biasa atau wanita menyusu ( tidak hamil) , boleh mengambil ketiga-tiga jenis vitamin ini. Manakala ibu hamil TIDAK BOLEH mengambil herba,Alfafa Complex

6) Lakukan pemeriksaan pap smear secara rutin

7) Pakai panty liner dan kerap tukar terutama selepas membuang air kecil.

8) Tingkatkan pengambilan makanan dan minuman prebiotics.

9) Bagi wanita yang sudah berkahwin, elakkan hubungan intim ketika ini dan pastikan pulih sepenuhnya. Berbincang dengan suami baik-baik.

Paling penting, buang sikap malu dan jaga kebersihan dengan baik. 

Sekiranya anda mendapat serangan kulat ini, dapatkan segera rawatan doktor dan boleh mengambil suplemen bersesuaian di atas ( Alfafa complex bagus untuk atasi keputihan, Garlic complex sebagai antikulat dan antibiotik semulajadi, vitamin C untuk kuatkan imuniti dan pertahanan badan)

Untuk pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya secara berikut:


Whatsapp ke 016 358 9018 ( klik di sini)








No comments:

Post a Comment