Nov 14, 2016

Cara Atasi Bengkak Tonsil dengan Vitamin Semulajadi

Bengkak tonsil boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Daripada kanak-kanak sehingga ke dewasa. 

Tonsil sebenarnya adalah sebahagian sistem pertahanan badan kita. Tonsil bertindak untuk menghalang bakteria yang cuba masuk melalui saluran penafasan kita. Tisu limfoid ini terdiri daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. 

Apakah itu Tonsilitis?



Tonsilitis berlaku apabila tonsil telah di jangkiti oleh virus atau bakteria di dalam tekak. Tonsil bengkak dan bernanah boleh di sebabkan oleh jangkitan bakteria seperti streptococcus. Manakala jangkitan disebabkan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles juga boleh menyebabkan pembengkakan tonsil.



Simptom dan Gejala Tonsilitis


1. Sakit tekak teruk
2. Tekak terasa gatal-gatal
3. Tidak boleh menelan atau sakit apabila menelan
3. Demam yang kadang-kadang sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher.
7. Mulut berbau busuk
8. Berdengkur waktu tidur



Tonsilitis kebanyakannya tidak merbahaya. Namun ada sesetengah kes sehingga boleh menyebabkan jangkitan kepada buah pinggang dan kesukaran untuk bernafas. 

Sekiranya tonsilitis ini berulang-ulang kali berlaku,ia menunjukkan sistem pertahanan badan sangat lemah kerana jangkitan kuman.


Rawatan Tonsilitis

Kebiasaan doktor akan berikan ubat hisap (lozenges) untuk mengurangkan kegatalan dan meredakan kesakitan. Ubat antiobiotik juga diberikan sekiranya terdapat jangkitan di sebabkan bakteria.Haa kalau dapat ubat antibiotik tu jangan malas makan pulak tau,kene habiskan supaya tidak berlaku lagi serangan jangkitan kuman ni.


Rawatan Alternatif untuk atasi Tonsilitis

Ada beberapa cara alternatif lain selain daripada mengambil ubat antibiotik dan ubat hisap. Sekiranya kerap berlaku serangan tonsilitis ni cubalah anda ambil suplemen atau vitamin untuk menguatkan sistem imun badan.

Suplemen atau vitamin yang baik untuk mengelak serangan tonsilitis dan merawat bengkak tonsil adalah :

1) Nutriferon
2) Garlic Complex
3) Vitamin C

Ketiga-tiga suplemen ni adalah vitamin yang baik untuk tingkatkan sistem pertahanan badan. 

Nutriferon adalah immune booster daripada ramuan botani yang sangat baik untuk kuatkan sistem pertahanan badan. Ia bantu mengukuhkan sistem pertahanan badan dalam masa 3 hari dan juga membantu mengurangkan kelesuan badan.





Garlic Complex adalah bawang putih yang sangat terkenal dengan khasiatnya sebagai antibiotik semulajadi. Ia juga bantu mengelakkan serangan bakteria dan virus dan menguatkan antibodi.

2 biji garlic Complex = 2 ulas bawang putih.

Sekiranya anda mampu untuk telan bawang putih mentah bolehlah mengambilnya.Saya memang tak mampu telan..haa mau menangis dengan baunya. Tapi saya ganti dengan 2 biji garlic complex yang juga sama khasiatnya dengan bawang putih semulajadi.




Vitamin C tidak asing lagi dapat membantu menguatkan sistem pertahanan badan. Ia juga mengurangkan gejala bengkak tonsil dan membantu sel darah putih menghalang serangan bakteria.




Cara lain untuk atasi bengkak tonsil:

  • kerap berkumur dengan air garam
  • Makan aiskrim vanilla



haa dua-dua ni kebiasaan memang buat dan membantu mengurangkan bengkak dan perit tekak


Testimoni Hilang Bengkak Tonsil dengan Nutriferon


Tonsil cepat kecut dengan Nutriferon


Tonsil dah berkurang selepas mengambil Nutriferon

Pengambilan immune booster sangat penting untuk kuatkan imun badan kita. Sekiranya anda mengalami masalah ini cubalah ikhtiar dengan vitamin di atas. Insyaallah dapat kurangkan dan tidak berulang lagi.

Bulan ini ada promosi istimewa untuk Nutriferon : 



Untuk pembelian set immune booster ni boleh hubungi saya seperti berikut:











1 comment: