Mar 8, 2016

Soya Menyebabkan Punca GDM ketika Hamil?

Ramai suka minum soya..Teringat masa hamil anak pertama dulu,memang setiap hari ada stok susu soya dalam peti. Soya perisa bandung la,soya jagung la..Macam-macam jenis campuran ada kat pasaran..Masa tu macam-macam perisa saya dah cuba..Alhamdulillah memang anak keluar comel gebus:-) Kaklong Hanis memang kulit cerah berbanding adik-adik yang lain..

Dulu saya tak tahu soya kat pasaran ni banyak gula . Bayangkan setiap minggu memang beli sekurang-kurangnya sekotak..That's why saya kena GDM/diabetes masa preggy anak sulong..Hohoho..bahayakan..sebab ilmu cetek..minum je apa yang rasa sedap dan orang kata bagus..





Sampai 1 ketika saya terpaksa jumpa pakar pemakanan ketika usia kandungan 7 bulan kerana bacaan gula sangat tinggi. Dan doktor menasihati saya untuk kurangkan makanan dan minuman manis. Ya masa tersebut saya memang suka minum air milo/vico jugak. Semua ni memang minuman sedia maniskan??

Saya redha je masa kena minum air gula yang manis leting...letingggg tu kate orang ganu..fuhh nak muntah..2x tau saya kene minum..serik sangat dah rasa!!! Alhamdulillah takdela baby beso sangat dan tak kene operate masa bersalin..Alhamdulillah juga lepas bersalin bacaan gula sudah normal dan bebas diabetes..Legaa...


Hamil anak kedua saya jadi tak suka kepada soya..Rasanya langsung tak minum soya..Minum susu je memanjang dan alhamdulillah saya bebas masalah diabetes atau GDM ketika hamil.


Anak ketiga dan keempat juga sama..Tiada lagi masalah GDM/kencing manis ni dan tiada masalah berat badan berlebihan semasa hamil. Syukur Allah permudahkan semuanya..


Ini pengalaman saya dan kisah duka mengenai soya..Saya tahu ramai masih di momokkan minumla soya nanti baby kulit sangat cantik..Saya tak nafikan dan saya tak tahulah betul atau tidak fakta ni..Tapi kulit anak saya memang cantik takde masalah..Alhamdulillah..Cuma saya nak peringat kat ibu-ibu semua pilihlah pemakanan dan minuman yang betul. Jangan jadi macam saya.. Minum soya dan minuman manis sesuka hati setiap hari sehingga tinggi gula dalam darah,



Hamil anak ketiga  saya minum soya organik Milelia..Masa tu member kt opis jual dan ajak rasa..Okla sebab dari serbuk organik dan saya boleh bancuh sendiri.


Hamil anak keempat saya mengambil soya ESP Non-GMO dari Shaklee..Alhamdulillah saya minum sepanjang kehamilan dan menyusu. tiada masalah GDM atau diabetes walau saya minum setiap hari dan berat badan saya mantain tidak naik tinggi dan badan pun bertenaga..


So sampai sekarang saya masih minum soya ESP ni dan lepas tahu khasiatnya bukan sekadar soya biasa untuk menghilangkan dahaga malah amat sesuai untuk semua kerana soya ni mempunyai protein yang tinggi dan asid amino yang di perlukan oleh badan.




Kelebihan Soya Organik ESP berbanding Soya lain di Pasaran
Membekalkan 9-asid Amino penting kepada tubuh



Badan kita MEMERLUKAN protien untuk pembinaan sel yang sihat.Pembinaan sel yang tidak sihat boleh mengakibatkan macam-macam kanser kepada tubuh badan.

Unsur protein terdiri daripada 21 jenis asid amino;

(1) 12 daripadanya dinamakan non-essential amino acid & dihasilkan oleh badan kita
(2) 9 lagi dinamakan essential amino acid & HANYA boleh didapati daripada makanan yang kita makan (badan kita takkan boleh hasilkan protin-protin ini)

dan kesemua 9 essential amino acid ni dapat diperolehi daripada soya non-GMO ESP ni..



ESP bagus untuk pesakit diabetes


Dan kenapa saya minum soya ESP ni setiap hari tidak ada masalah GDM atau diabetes kerana Indeks Glisemiks (GI) ESP  yang rendah memang sangat sesuai untuk pesakit diabetes. Maksudnya ia ditukar kepada glukos & tenaga secara perlahan-lahan, bukan sekaligus.


ESP membantu stabilkan paras gula dalam badan pesakit diabetes.


Kandungan GI yang rendah dalam ESP



Perasan tak, kalau kita sarapan roti canai atau nasi lemak banyak-banyak sekalipun, lepas 2-3jam dah lapar balik dah. Sebabnya, roti canai & nasi lemak ni High GI. Cepat kenyang tapi cepat lapar sebab tenaga ditukar sekaligus. Makanan high GI macam ni juga tak bagus untuk pesakit kencing manis, sebab ia buat kandungan gula dalam badan mereka tak stabil.

Kalau minum ESP pagi-pagi tu kadang tengah hari pun masih rasa kenyang lagi. Bila kita masih rasa kenyang, kurang lah rasa asyik nak makan je tuh. Bila boleh kurangkan makan/kalori, ia bantu kita kuruskan badan.


Nak tahu mengenai Indeks Glisemiks dan kesannya? 


Senarai Makanan Berserta GI



Paling best ESP ni telah diujikaji dengan pengujian klinikal yang sangat teliti oleh pakar saintis dan juga dikaji oleh pihak ketiga ( diluar Shaklee) yang kebanyakan syarikat nutrisi tidak jalankan. Jadi ia bukan sebarang suplemen dan telah direview banyak kali bagi memastikan produk selamat dan berkesan.




Kajian Klinikal oleh Para Saintis


Sekiranya anda ingin minum soya, boleh mencuba soya ESP ni..Insyaallah sangat baik untuk kesihatan bukan sekadar minuman biasa. 


Proses penghasilannya juga sangat teliti, 1 tong ESP dihasilkan daripada 30KG soya organik tanpa GMO yang selamat dan ia diprosees pada suhu yang rendah supaya protein tidak musnah dan kita tidaklah hanya minum "hampas" semata-mata.





Sekiranya anda berminat untuk dapatkan soya ESP ni, bulan MAC ni ada promosi JIMAT iaitu beli 6 PERCUMA 1 DAN LAYAK MENDAPAT KEAHLIAN SECARA PERCUMA @ beli 2 tong ESP akan mendapat diskaun 5%



Jaga kesihatan diri. Amat penting untuk kita tahu rutin pengambilan makanan dan minuman setiap hari bagi mengelak risiko penyakit merbahaya pada diri dan keluarga.


Jom Shake ESP hari ini..Minuman mengenyangkan,membekalkan sel badan sihat dan membantu juga kulit sihat dan cantik.


Ramai sukakan ESP dan hot selling produk dalam shaklee:







Lagi Testimoni ESP.klik disini :- Testimoni ESP






Resepi enak ESP yang boleh anda cuba..Boleh campurkan dalam minuman jus atau minuman kegemaran anda.






Nak cuba dan dapatkan ESP ? Hubungi saya segera untuk harga istimewa sempena promosi ESP ini













1 comment:

  1. saya pun suka soya juga ... better masak sendiri kan, kurang gula ... tapi tula, time ngandung tak berapa rajin memasak :)

    ReplyDelete