Mar 4, 2016

Cara Tambah Susu Badan Supaya Anak Tiada Masalah Tidak Cukup Supply Lagi


Penyusuan susu ibu memerlukan semangat dan kekuatan dalaman. Fasa penyusuan susu ibu bukan mudah. Ada yang mengalami 1001 jenis cabaran untuk meneruskan penyusuan susu ibu selama 2 tahun.

"kak,baby saya menyusu sepanjang masa,tak nak berhenti..macam tak puas menyusu..Ni first baby,bantu saya kak camna tak nak bagi anak melekap sepanjang hari"


"kak,bila saya pam susu hanya dapat 1-2 oz je..Sedih selalu tak cukup, dan terpaksa 'topup' dengan susu FM"




Penyusuan Susu Ibu memerlukan sokongan dan semangat luar biasa. Penyusuan susu ibu sangat penting kerana ia membantu menguatkan sistem imunisasi badan bayi.Tiada susu terbaik selain daripada susu ibu sendiri.



Sedikit panduan untuk ibu bagi memastikan susu badan sentiasa berhasil:


1) Kerapkan Menyusu / Mengepam

Pada waktu siang, ibu perlu menyusu setiap 3 jam. Kejutkan bayi sekiranya dia tidur untuk menyusu. Jika waktu malam,boleh kejutkan bayi untuk menyusu jika bayi tidur melebihi 4-5 jam.

Bagi ibu yang berkerja atau bayi enggan menyusu secara direct daripada payudara, ibu boleh pam menggunakan pam bersesuaian setiap 3 jam. Sangat penting mempunyai jadual pam yang konsisten dan rutin melakukannya bagi memastikan susu badan sentiasa terhasil dan tidak putus.Semakin kerap ibu kosongkan payudara, semakin banyak susu badan akan di hasilkan.

Sesi pemerahan/pam ini juga sesuai di lakukan pada waktu malam sehingga awal pagi kerana ketika ini hormon prolaktin banyak di hasilkan.


2) Minum banyak air kosong.

Air kosong tersangat penting ketika menyusu badan. Minum sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Paling mudah ibu bahagikan kepada 5 kali mengikut waktu solat. Setiap waktu habiskan 1 botol air mineral kecil ( 500ml). Cukup 5 kali sudah dapat 3 liter sehari:-)

3) Power pumping

Bagi ibu yang mengalami masalah susu,boleh lakukan power pumping ni. Menyusu dan memerah susu secara serentak. Paling mudah menggunakan pam elektrik.

4) Teknik Marmet

Perahan menggunakan tangan juga sangat membantu. Ada ibu yang mendapat susu lebih banyak dengan menggunakan kaedah ini. Selepas menyusu atau mengepam.ibu boleh memicit atau memerah semula dengan tangan. Perahan boleh bertambah sehingga 1-1.5 oz. Walaupun sedikit namun ia sangat berharga.

5) Tenang & Elakkan Stress

Diri dalam keadaan bertenang akan dapat menghasilkan susu badan dengan lebih banyak. Jika terlalu sibuk,urus masa sebaiknya. Ibu boleh berzikir "YA MATTIN" dan membayangkan wajah bayi ketika mengepam.


6) Berdisiplin

Sangat penting untuk ibu mengikut jadual pam atau berdisiplin untuk pam setiap hari. Bila timbul sikap M,kembali ingatkan tujuan dan pentingnya untuk menyusu bayi.


7) Urutan

Teknik urutan payudara yang betul juga membantu pengeluaran susu semakin lancar. Bagi ibu yang mengalami bengkak susu atau sakit puting boleh melakukan urutan bersesuaian dan tekap tuala suam pada payudara.







Pemakanan yang seimbang juga sangat penting ketika dalam penyusuan bayi. Ibu perlu mengambil makanan yang berkhasiat dan cukup zat. Namun sering kali setiap hari,ibu terlalu letih dengan urusan harian dan kerja-kerja di pejabat menyebabkan susu badan cepat merudum dan kering.



Suplemen juga sangat penting bagi memastikan ibu kekal bertenaga dan sihat walaupun sentiasa sibuk. Apabila badan sihat,pengeluaran susu akan lancar dan mudah terhasil.


Set Menyusu Shaklee Membantu Ibu Bertenaga

Ikuti Pengalaman Pn Dilla yang mengalami masalah susu drop,badan sering letih dan penat selepas seharian berkerja. Beliau mengambil set menyusu Shaklee dan sangat membantu dalam penghasilan susu badan.

Suplemen yang boleh bantu ibu dalam penyusuan susu Ibu:

1) B Complex - Bantu berikan tenaga,elakkan stress,menukar makanan menjadi tenaga

2) Vitalea - Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh,memberi perlindungan menentang radikal bebas,menyokong jangka hayat hati,usus dan mata

3) Vitamin C - Membantu meningkatkan sistem imun badan, membantu penyembuhan luka dan bertindak sebagai kolagen

4) Alfafa Complex - Membantu penghasilan susu ibu,membantu membuang angin dalam badan dan pelbagai lagi.

5) ESP - Memberi tenaga,membantu kenyang lebih lama,meningkatkan pengeluaran susu dan bantu pekatkan susu ibu,pudarkan parut strechmark

6) Ostematrix - Menguatkan gigi dan tulang,mengatasi masalah lenguh-lenguh,sakit pinggang


Ibu-ibu boleh memilih mengikut kesesuaian. Perincian set menyusu boleh baca di sini:




Pengalaman Puan Wahida seorang jururawat yang sangat sibuk berkongsi kisah pengalaman menyusunya.






Apa Lagi Kata Pengguna Set Penyusuan Shaklee:

















Alhamdulillah,rata-rata ibu yang mencuba sekurang-kurangnya set basic penyusuan (ESP & alfafa complex) berpuas hati..selepas pengambilan set menyusu shaklee,susu semakin meriah,susu pekat ,baby dah tak bangun malam..Bonus kulit makin cerah, berseri dan jerawat cepat surut
Lagi Testimoni Set Menyusu Shaklee

Antara makanan yang boleh menambahkan susu badan: Milkbooster enak 



Insyaallah jika ibu mengikuti tips yang saya kongsikan di atas dan mengamalkan pengambilan suplemen bersesuaian berserta air kosong yang cukup, susu badan pasti meriah dan tiada masalah lagi.



Tak rugi mengeluarkan sedikit wang untuk kesihatan diri kita juga. Bonus badan pun boleh kurus dan kulit bertambah cantik apabila badan sihat dan bertenaga.


Untuk dapatkan set penyusuan shaklee atau ada sebarang pertanyaan boleh hubungi saya seperti berikut:























No comments:

Post a Comment