Sep 10, 2015

#KorangTauTak

Pernah baca info Tahukah Anda? Healthy Tips dan pelbagai lagi..
Kini di bawah group empayar Jutawan telah berkongsi info menggunakan  #KorangTauTak di alam maya.
Ia adalah salah satu cabang perkongsian ilmu dan saya merasa sangat seronok kerana banyak benda saya dapat tahu daripadanya.
#KorangTauTak adalah fakta mengenai business,produk,company dan apa sahaja untuk kebaikan info bersama. 
Ok,saya berminat untuk share 2 info penting ni..Nampak simple kan tapi sebenarnya boleh relate dalam kehidupan kita,


Dr Forrest C Shaklee, penemu vitamin Shaklee ni masa lahir dia disahkan ada penyakit TB. Doktor jangka dia ada hidup 8 tahun je.
Lepas tu family dia pindah ke kawasan yg lebih bersih udaranya. Family dia berusaha merawat penyakitnya dan taknak dengar jangkaan doktor tu.
Membesar dengan pelbagai cabaran, dan akhirnya pada tahun 1921 beliau disahkan mengidap kanser. Tangan dan kakinya dicadangkan dipotong. Horrible kan?
Tapi Dr Shaklee tak putus asa. Beliau cuma makan buah segar, sayur segar, vitamin & mineral tambahan dan juga berpuasa...
Setahun kemudian, beliau disahkan bebas dari kanser. Anggotanya tak jadi dipotong.
Excited untuk kongsi kebaikan ni dengan semua orang, walaupun pada tahun 1929 kliniknya terbakar... Tapi Dr Shaklee tetap positif. Pada tahun 1956 terbinalah Shaklee Corporation yang menerajui arena pemakanan tambahan hari ini.




‪#‎korangtautak‬ family Barnett ni jenis yg menjaga kesihatan & cinta alam sekitar, takde penyakit keturunan ke apa katanya.... Tiba2 pulak anak sulung diorang, Spencer kena asthma teruk masa umur 3 tahun.
Mak si Spencer memang emo sangat, maklumlah anak kita jaga elok2, macamana boleh kena penyakit? Adakah dari barang2 yg si Spencer pakai?
Lepas tu dia buat research, dia ni mmg consumer reporter jd takde hal nak buat research & interview benda macam ni.
Akhirnya beliau temui jawapan.... Sekurang2nya ada 6 kajian yg membawa kepada jawapan yg sama - hubungan antara produk membersih rumah dengan asthma.
Mak Spencer terkejut dan down. "Saya kah yg meracuni anak saya sendiri....!!"
Dipendekkan cerita, mereka sekeluarga akhirnya sepakat menukar semua produk di rumah mereka kepada Shaklee


Credit:FB Lyna Noh








#KorangTauTak ni lebih kepada santai dan juga boleh di jadikan saluran untuk menegur atau memberi kesedaran kepada masyarakat umum. 

Sebagai contoh kempen kesedaran berhenti merokok ni dapat bantu perokok di luar sana untuk tahu bahaya daripada merokok bukan untuk dirinya sahaja malah untuk orang lain terutama insan paling dekat yang tersayang.

Sekiranya anda rasa ia memberikan manfaat untuk anda,pasangan,kawan atau orang lain, bolehlah juga anda share poster-poster menarik di atas. Banyak poster-poster info yang lain boleh di dapati dengan search #korangtautak atau #kttshaklee

HAPPY SHARING:-)



1 comment: