Jan 27, 2015

Cara atasi Anemia semasa hamil supaya kehamilan menjadi memori terindah dalam hidup

Tekanan darah rendah atau anemia semasa hamil sering di alami oleh ibu. Tanda-tanda rasa pening,muntah dan loya sering terjadi akibat perubahan hormon. Namun bagi ibu yang mengalami tekanan darah rendah atau anemia perlu sentiasa berhati-hati dan sentiasa membuat checkup bulanan untuk mengelak risiko ini. Masalah anemia atau HB rendah boleh menyebabkan kelahiran bayi pramatang.


Tekanan darah masa mengandung biasanya akan turun semasa trimester kedua (13-26 minggu) dan naik balik ke tahap biasa semasa trimester yang ketiga ( 27-40 minggu).





Jadi bacaan tekanan darah 90/53 atau 90/40 adalah biasa sekiranya ibu adalah dalam linkungan trimester kedua. Tanda seperti pitam bila bangun dari kedudukan baring adalah biasa sebab tekanan darah rendah. Namun demikian pertukaran posisi kena dibuat secara perlahan.

Jikalau seseorang itu  bukan dalam trimester kedua tekanan darah seperti tersebut perlu diperiksa dengan lebih teliti lagi kerana kemungkinan akan berlaku penurunan berat badan seperti 3.7kg dalam 7 minggu agar merisaukan.

Tanda-tanda kesejukan, pitam adalah satu tanda yang tidak meyakinkan dan pemeriksaan jantung dan haemoglobin perlu dibuat. Pembesaran bayi pun perlu diperiksa secara ultrasound.



Punca masalah anemia


Antara punca masalah anemia adalah di sebabkan oleh:


  • kekurangan makanan zat besi
  • Kurang pengambilan vitamin C
  • Faktor tiroid dan Thalasemia
  • Kekurangan pengambilan Vitamin B12 dan Asid Folic


Sebelum hamil, anda memerlukan kira-kira 15 miligram (mg) zat besi sehari. Jumlah ini agak banyak. Kebanyakan daripada kita mungkin tidak dapat memenuhi keperluan yang disarankan ini. Semasa hamil, anda perlukan lebih zat besi untuk membantu mengekalkan kesihatan anda dan bayi. Jika anda tidak mendapat zat besi yang mencukupi untuk menjana penghasilan hemoglobin bagi anda berdua, anda mungkin akan mengalami anaemia akibat kekurangan zat besi.







Cara Mengatasi Anemia/HB rendah

Untuk meningkatkan jumlah zat besi dalam badan,ibu perlu mengambil makanan yang kaya dengan zat besi dan buah-buahan yang kaya dengan VITAMIN C

Jangan lupa sentiasa mengambil 3 hidangan makanan tinggi iron sehari seperti

[✔] daging merah, ayam dan ikan

[✔] sayur berdaun dan hijau (bayam, brokoli, sawi)

[✔] bijirin yang tinggi iron

[✔] kekacang dan tofu


[✔] telur


Ibu hamil juga di galakkan mengambil makanan atau buah-buahan yang kaya dengan VITAMIN C seperti berikut untuk membantu penyerapan zat besi yang baik:


[✔] buahan sitrus dan jus (limau, anggur)

[✔] strawberi

[✔] kiwi

[✔] tomato

[✔] cili benggala


Selain itu,ibu perlu elakkan pengambilan minuman berkafein seperti teh atau kopi kerana ia membuatkan badan ibu sukar untuk menyerap zat besi. Sekiranya ibu mengalami masalah HB rendah ini,saya nasihatkan ibu berhenti dahulu minuman berkaffeine ini..Lagipun ia tidak berapa bagus untuk kesihatan ibu dan bayi kan..

Selain daripada pemakanan,sayuran dan buah-buahan,ibu juga boleh mengambil supplemen yang boleh membantu menaikkan HB semula iaitu  set Anemia yang SELAMAT di ambil ketika hamil.Set ini juga turut serta dalam set asas kehamilan :


set kehamilan shaklee

Supplemen sesuai untuk tinggikan HB adalah:


Jom tengok video di bawah ini,nampak happy je kan puan ni semasa hamilkan? yelah ibu mana tak happy semasa hamilkan?? Tetapi beliau mengalami masalah HB rendah/anemia setiap kali hamil..Jom ketahui rahsia  bagaimana beliau berjaya atasi masalah HB rendah/anemia ini ketika kehamilan anak ke 4 sehinggakan nurse sendiri pun terkejut..





Kekadang terasa sangat sukar untuk mengambil pemakanan yang tinggi zat besi dan vitamin c setiap hari kan..Lagi-lagi mahu berdisipin ketika mual dan loya mengundang..Jadi,set anemia/HB rendah ini insyaallah dapat membantu ibu-ibu naikkan semula bacaan HB dan bebas dari masalah anemia. Set ini selamat untuk ibu malah bebas dari bahan pengawet,pewarna dan bahan kimia


Jadikan kehamilan ibu saat-saat istimewa dan bebas dari masalah supaya ibu dan bayi sentiasa sihat.

Tiada apa yang membahagiakan ibu selain memiliki anugerah comel ini dan pastinya bekalkan si comel anda dengan zat nutrisi dan makanan seimbang setiap hari.




Testimoni Vitalea untuk anemia









testimoni shaklee untuk hb rendah


Supplemen ini sangat mampu milik dan ia boleh tahan sehingga 2-4 bulan penggunaan.Sangat jimat dan bagus untuk keperluan ibu.



Vitalea mengandungi iron yang boleh meningkatkan hemoglobin dalam darah
Hanya RM88 sebotol (120biji)

Vitamin C membantu penyerapan iron dalam darah
Hanya RM92.50 sebotol (180 biji )

Vitalea dan Vitamin C perlu di makan serentak supaya lebih berkesan


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Untuk mendapatkan set anemia atau set kehamilan ini boleh hubungi saya seperti berikut :




No comments:

Post a Comment