Oct 15, 2014

cara mencegah denggi dan rawatan demam denggi

Musim demam denggi masih berlarutan sehingga hari ini..Menurut statistik dari Kementerian kesihatan Malaysia,di anggarkan hampir 79000 kes setakat ini yang telah di laporkan..Ia adalah angka yang sangat membimbangkan dan amat perlu di beri perhatian serius..





Hampir beberapa kawan saya kenal juga terkena demam denggi ini..Malah ada seorang officemate saya berada di wad ICU selama 2 hari pada minggu lepas kerana platlet yang turun mendadak..Sangat menakutkan dan bahaya..

Sebelum itu, jom tengok video ini dahulu- saranan dan tips dari Pakar Nutrisi Shaklee mengenai rawatan demam denggi tanpa menggunakan sebarang ubat yang merbahaya.





Apa itu Demam Denggi?

Demam denggi ialah sejenis penyakit bawaan nyamuk yang menjadi masalah utama kesihatan awam antarabangsa dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Jenis demam denggi yang lebih merbahaya ialah demam denggi berdarah. Ia merupakan punca utama kematian kanak-kanak di kebanyakan negara hari ini.Demam denggi dibawa oleh nyamuk Aedes kepada manusia melalui gigitannya. 



Penyakit demam denggi berpunca dari 4 jenis virus denggi yang dipindahkan kepada manusia melalui nyamuk Aedes yang telah dijangkiti.

Pada asasnya terdapat 4 jenis virus denggi iaitu flavivirus DEN-1, DEN-2, DEN-3 dan DEN-4. Semua nyamuk Aedes berupaya bertindak sebagai vektor virus denggi sebelum memindahkannya kepada manusia. Walau bagaimanapun, vektor utama virus ini ialah nyamuk Aedes Aegypti. Vektor lain adalah seperti nyamuk Aedes Albopictus yang merupakan vektor virus denggi di kawasan bandar.


Bagaimana cara untuk mencegah denggi?1. Lindungi diri anda dari gigitan nyamuk :
Untuk mengelak dari gigitan nyamuk, seseorang itu perlulah mengetahui tabiat makan nyamuk dan menggunakan bahan penghindar nyamuk pada kulit yang terdedah apabila perlu. Pakai pakaian yang menutupi kebanyakan bahagian tubuh kerana ini boleh melindungi dari gigitan nyamuk. Pasangkan jaring nyamuk dan skrin pada tingkap untuk mencegah nyamuk dari memasuki rumah.

2. Elakkan dari membuat lawatan ke kawasan berisiko tinggi di waktu siang :
Jalan terbaik ialah mengelak dari bertandang ke kawasan berisiko (kawasan bandar) di siang hari. Ini adalah kerana nyamuk Aedes bukanlah serangga malam. Waktu puncak ia mencari makan ialah di awal pagi dan awal senja.

3. Musnahkan tempat pembiakan nyamuk :

Cara lain untuk mencegah denggi ialah dengan memusnahkan tempat pembiakan nyamuk. Nyamuk Aedes membiak dalam tempat-tempat takungan air seperti tayar buruk dan bekas menyimpan air. Anda juga perlu selalu menukar air dalam pasu bunga dan bekas air minum haiwan peliharaan untuk mencegah nyamuk dari membiak.



5 rawatan alternatif untuk demam denggi:

  1. Minum air suam / masak sebanyak-banyaknya dalam 3 liter sehari
  2. Pengambilan sup ketam ( ketam laut atau ketam nipah) dapat membantu
  3. Di katakan jus daun betik amat mujarab sebagai penawar denggi.Caranya adalah dengan menumbuk daun betik matang dan dapatkan jusnya.
  4. Dapatkan jus jambu yang kaya vitamin C..Insyaallah  platlet cepat naik semula
  5. Makan tembikai dalam kuantiti banyak.Ia dapat membantu menggantikan cecair tubuh yang hilang dan dapat menyejukkan badan

selain daripada rawatan di atas, supplemen yang dapat membantu pesakit demam denggi adalah seperti berikut :


1. Nutriferon - membantu meningkatkan imuniti virus dan menguatkan sistem pertahanan badan. Amat bagus di ambil ketika demam dan selsema




2. Performance Drink - Ia mengandungi ion-ion membantu mengimbangi kandungan elektrolit dalam badan bagi mengelakkan badan dehidrasi atau kekurangan air. Performance drink boleh menggantikan 100 plus yang lebih selamat dan bebas karbonat.Malah ia juga kurang kandungan gula.



3. Vitamin C - Ia membantu menguatkan antibodi dan meningkatkan sistem imunisasi badan.Ia juga bantu penghasilan sel-sel darah putih untuk membunuh bakteria dalam badan.

4. ESP - sumber tenaga segera. Ia bantu meningkatkan tenaga dalam badan.Semasa demam denggi,badan sangat lemah dan tidak lalu untuk makan,jadi ESP dapat membantu badan kembali bertenaga.


Bertindak segera

Bertindaklah segera untuk tangani masalah denggi ni..Tengok-tengok juga kawasan rumah kita ada tak air bertakung kan..al maklum musim hujan ni lagi cepat nyamuk membiak..


Sekiranya anda ingin mendapatkan produk-produk ini segera boleh membuat pembelian menggunakan kad debit/kad kredit anda di link di bawah: 


Selepas pembelian anda boleh hubungi saya seperti maklumat di bawah untuk konsultasi cara makan dan penggunaan setiap produk.

juga anda boleh hubungi saya untuk order atau sebarang pertanyaan:



No comments:

Post a Comment