Jan 15, 2014

produk kosmetik yang diharamkan di Malaysia

Hari ini saya berminat untuk share mengenai bahan yang perlu di elakkan dalam penggunaan kosmetik atau bahan kecantikan.

Jika kita lihat di pasaran sekarang ni terdapat pelbagai jenis kosmetik dan set kecantikan.Ada di import dari Thailand,Indonesia,USA dan macam-macam lagi.Tak kurang juga pelbagai jualan kosmetik di FB dan media massa.Untuk putih,cantik,kulit halus,gebu dan macam-macam lagi.Tapi anda sebagai pengguna jangan mudah tertipu.Pastikan anda semak kandungan bahan aktif yang terkandung dalam produk.

Pengalaman saya berurusan dengan pihak yang 'approve' untuk kelulusan bahan kosmetik mendapati banyak pengilang pada asalnya mengikut prosedur yang betul pada mulanya,tetapi akhirnya mereka mengambil jalan mudah dengan menipu kandungan bahan aktif dalam kandungan produk mereka setelah diluluskan di pasaran.Ini semata-mata untuk mengaut keuntungan segera di pasaran.




Antara produk yang telah diharamkan di pasaran





Terkini pada tahun ini 2014,beberapa produk di bawah telah di haramkan di gunakan.

Produk kosmetik di haramkan di Malaysia




Info lebih lanjut anda boleh rujuk di sini: Produk di haramkan di Malaysia


Bahayanya bahan terlarang dalam produk seperti Tretinion,Mercury,Hydroquinone dan lain-lain kepada kulit manusia dalam tempoh jangka masa panjang.Ia boleh menyebabkan kanser kulit,kesan radangan,mengelupas dan pelbagai lagi.






Pastikan anda memilih produk yang telah diluluskan oleh KKM dan selamat.

Antara produk yang perlu anda berhati-hati:
  1. Produk yang memberi kesan lebih cepat untuk memutih,menghilang jerawat,jeragat dll.Ini boleh menyebabkan kerosakan pada wajah dan kesihatan kulit 
  2. Harga lebih rendah kerana bahan yang tidak berkualiti
Untuk info lebih lanjut mengenai produk berdaftar dengan KKM,anda boleh semak di sini



2 comments:

  1. banyaknya produk x lulus kkm brada d pasaran.jdi pihak yg brkuasa utk benteras keadaan mestilah proaktif.gempur tnaga mmriksa kdai2 brknaan.ini adalah 1 tanggungjawab & amanah.brlakunya kmudaratan kpd pengguna,pihak brnaan (kkm,pengeluar produk) x trlpas dr amanah ini.klu kurang ptugas,rekrut,banyak yg mnunggu/mnganggur.klu x cukup bajet gaji,jgn habiskn $ kpd prkara yg mewah2/mmbazir,yg hanya brfaedah kpd sglintir rakyat.bkn apa hanya brpsan2 dgn yg hak & dgn ksabaran.wallahu'alam......

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana berkongsi senarai diatas. Semua orang perlu berhati-hati.

    ReplyDelete