Nov 30, 2018

Cara Kurangkan Risiko Serangan Sakit Jantung

Tekanan darah tinggi jika tidak dirawat dan di kawal dengan sebaiknya boleh menyebabkan keradangan/inflamasi yang meningatkan risiko sakit jantung, stroke dll



Sama juga seperi kolestrol tinggi

Penyakit 'silent killer' pembunuh dalam diam ini boleh menyerang sesiapa sahaja

Inflamasi menyebabkan pembengkakan saluran darah dan akibatnya kurang darah dipam ke jantung . Ini menyebabkan masalah darah tinggi dan sakit jantung terjadi

Cara untuk mencegah keradangan/ inflamasi adalah dengan pengambilan pemakanan tinggi asid lemak omega-3 atau dengan suplemen omega-3


Manfaat Asid Lemak Omega-3

Asid lemak Omega-3 tergolong dalam kumpulan asid lemak tak tepu yang penting. Ia terbahagi kepada tiga jenis asid lemak utama iaitu Eicosa Pentanoic Acid (EPA), Docosa Hexanoic Acid (DHA) dan Alpha Linolenic Acid (ALA). Asid lemak Omega-3 ini bersifat anti keradangan, selain boleh mencegah pembentukan plak arteriosklerosis yang menyumbat saluran darah di jantung.

Ia juga boleh membantu mengawal paras kolesterol darah dan meningkatkan paras kolesterol baik iaitu HDL dalam darah.


Selain ikan dan makanan laut, pengambilan suplemen minyak ikan Omega-3 juga membantu mengurangkan risiko berlakunya serangan jantung.


Kebaikan pengambilan asid lemak omega-3 dapat:

✔️Mengawalatur tekanan darah yang sihat
✔️Melancarkan peredaran darah
✔️Meningkatkan kolestrol baik HDL sekaligus mengurangkn risiko kolestrol jahat
✔️Mengekalkan denyutan jantung yang sihat


Kajian Saintifik di antara Omega-3 dan Kesihatan Jantung

Banyak kajian saintifik telah membuktikan kaitan yang amat kuat di antara Omega-3 dengan kesihatan jantung yang baik. Pada 8 September 2004, USFDA di Amerika Syarikat telah mengeluarkan kenyataan yang menyokong Omega-3 (EPA & DHA) sebagai satu suplemen yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.

Pada tahun 1999 pula, pengkaji dari GISSI-Prevenzione melaporkan dalam jurnal perubatan The Lancet mengenai satu kajian yang dijalankan melibatkan 11,324 pesakit yang telah mendapat serangan jantung. Kesemua pesakit ini telah diberikan suplemen asid lemak Omega-3 sebanyak 1,000 mg setiap hari.

Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan terdapatnya pengurangan kadar kematian akibat serangan jantung kali kedua sebanyak 45%. Kesan positif terhasil kesan daripada pengambilan Omega-3 yang diamalkan setiap hari selepas tiga bulan dan seterusnya.
Satu lagi kajian di Amerika Syarikat yang dipanggil DART Study (The Diet and Reinfarction Trial), kaitan di antara makan ikan yang kaya dengan asid lemak Omega-3 dengan pengurangan kadar serangan jantung untuk kali kedua adalah sangat kuat.

Dalam kajian ini, seramai 1,015 pesakit dinasihatkan memakan ikan sekurang-kurangnya dua hidangan seminggu dan seramai 1,018 pesakit tidak dinasihatkan begitu.

Semua pesakit yang mengambil bahagian dalam kajian ini telah mendapat serangan jantung buat kali pertama. Selepas dua tahun, kajian ini mendapati terdapat penurunan sebanyak 29% di dalam kadar kematian di kalangan pesakit yang mendapat nasihat supaya memakan ikan tersebut.

Dalam American Journal of Clinical Nutrition dan Journal of American Medical Association (JAMA) pada tahun 2006, laporan menunjukkan kesan positif pengambilan asid lemak Omega-3 kepada kesihatan jantung.

Ia menyatakan bahawa berdasarkan laporan kajian yang telah dijalankan di seluruh dunia, terdapat pengurangan yang ketara dalam jumlah kadar kematian keseluruhan dan insiden penyakit serangan jantung di kalangan mereka yang mengamalkan pemakanan banyak ikan atau minyak ikan, ataupun mengambil suplemen Omega-3 setiap hari.


contoh sumber omega-3

Antara makanan yang tinggi dengan kandungan omega-3 adalah seperti ikan salmon, ikan sardin, kekacang walnut dll

Jom cegah sebelum merawat.

Omegaguard adalah salah satu Omega-3 yang sangat baik untuk kesihatan jantung ini. 
Amalkan secara konsisten setiap hari.

Kenapa perlu pilih omegaguard shaklee?



Omegaguard adalah minyak ikan terbaik dunia yang mempunyai kesemua ciri suplemen omega-3 yang di cadangkan ini.

Promosi last day Omegaguard hari ini

Beli 6 botol percuma 1, atau beli 2 botol diskaun 5%

Untuk pembelian boleh whatsapp saya di 016 358 9018 atau boleh klik di sini





No comments:

Post a Comment