Apr 20, 2018

Rejection: Apa Perlu Peniaga Buat?

Hari ni nak share sikit mengenai 'rejection' yang sering di hadapi oleh sesiapa sahaja bergelar peniaga. Baik yang berniaga online atau offline, dua-dua menghadapi 'penolakan' dari customer. 





Perkongsian ini untuk anda bergelar peniaga. Firstly, jangan takut dengan 'rejection'. Adat dalam business, rejection adalah perkara normal. 


Tips hadapi ' Rejection'


1. DOA.

Sebelum jawab mesej customer atau reply mesej cust,jangan lupa berdoa supaya Allah permudahkan urusan jual beli kita dengan customer .Jangan lupa jugak zikir untuk tenangkan hati.

Kalau customer tak jadi beli pon,mungkin dia bukan yg terbaik untuk kita consult dan ada urusan jual beli dengan kita. Ingat tu, rezeki Allah yang pegang. Jika dia yang terbaik untuk kita, insyaallah pasti ada rezeki dengannya.



2. Berikan Layanan yang Terbaik

Reply whatsapp customer dengan penuh rasa teruja untuk bantu dia.

Kalau cust tak jadi beli sekali pon,kita tak rasa down sebab niat kita nak bantu dia cari produk yg boleh selesaikan masalah dia.

Cakap dalam hati kuat² "aku dah tolong dia semampu yg boleh.kau murahkanlah rezeki dia ya Allah supaya dia dapat beli set ni dan kembali sihat".

kita buat bisnes mesti nak bantu orang kan.Bukan semata nak menjual.kita nak orang tahu kelebihan produk kita,manfaat yg dia dapat bila guna produk kita. Jadi explain betul².insyaAllah dia pon nak beli.

kalau kena reject?

Yakin Allah akan hadirkan customer yg sangat mudah nak berurusan lepas tu


3. SAY NEXT.

Yang ni buatkan kita rasa kuat.


Customer tak jadi beli pon,jangan down.Say next je lah sebab ramai lagi yg perlukan kita.


Sorang pergi,10 orang yang datang.



4. PRODUK MAHAL

Bila dapat text macam ni mesti kita rasa down dan rasa nak stop lah jual sebab ramai yang cakap mahal.

Kita kena rasa yakin,percaya yang produk kita jual ada kualiti. Contohnya jika anda business shaklee,


customer kata mahalnya harga vivix!


Sebagai peniaga anda boleh ceritakan mengenai kelebihan produk ini. Mengapa harganya pricey, kenapa walaupun mahal tetap laris setiap bulan? Balaslah ayat customer dengan me
balaslah dengan ayat yg penuh berhemah.

Bila kita tahu kualiti produk kita,keberkesanan produk kita,kita takkan rasa down lah bila customer cakap mahal.Kena reject sekali pon,rileks je lah.



5. JAGA NIAT

niat kita nak bantu orang.bantu selesaikan masalah dia dan bukan hanya seorang seller semata mata.

kalau kena reject?

cakap pada diri "niat aku nak tolong dia".


insyaAllah kalau dia tak beli sekarang,mungkin dia akan cari kira semula bila dia betul² perlukannya. Bersabarlah dengan ragam customer.



Itu sahaja sedikit perkongsian tips menghadapi penolakan dari pelanggan. Paling penting banyakkan bersabar, bersikap tolak ansur dan berikan kerjasama yang terbaik. Jangan sesekali biadap sekiranya customer tidak mahu.



Jom sertai #ProjekTambahIncomeRm500Turbo, bahan marketing dan coaching di sediakan secara percuma.

Info lanjut boleh whatsapp saya di 016 358 9018 ( sila klik)





No comments:

Post a Comment