Jul 7, 2013

Tips pemilihan kosmetik yang betul

Jika di lihat pada lambakan kosmetik berada di pasaran,pelbagai jenis produk yang ada.Dari yang semurah RM4.50 sehingga ke harga ratusan..

Namun AWAS..jika anda tersalah pilih boleh menyebabkan kerosakan pada sel muka yang akhirnya menjadi lebih nipis dan kronik.Periksa bahan kandungan yang terkandung dalam krim atau pencuci muka yang anda pakai.Pastikan bebas dari bahan-bahan merbahaya seperti Hydroquinone dan Paraben yang boleh menyebabkan kanser kulit untuk kesan jangka masa panjang.


Apa itu Hydroquinone?

Hydroquinone is often used in skin bleaching products, mainly because it has been proven to help in making skin tone more even. However, there are certain dangers that have become associated with using a cream with Hydroquinone in it. Hydroquinone has been scientifically linked to several different health issues, the most dangerous being cancer.

Boleh baca details di sini: Bahaya Hydroquinone

Apa itu Paraben?

Parabens are the most widely used preservatives in cosmetic products. Chemically, parabens are esters of p-hydroxybenzoic acid. The most common parabens used in cosmetic products are methylparaben, propylparaben, and butylparaben. Typically, more than one paraben is used in a product, and they are often used in combination with other types of preservatives to provide preservation against a broad range of microorganisms. The use of mixtures of parabens allows the use of lower levels while increasing preservative activity.

Boleh baca details di sini:Paraben

Anda boleh mendapat maklumat lanjut bahaya bahan ini dari Biro Farmasi Kebangsaan Malaysia.Produk yang berdaftar dengan BPFK dan selamat digunakan akan mendapat Notification No.Jadi pastikan kosmetik yang anda gunakan mengandungi No Notification (NOT XXXXX).Anda boleh semak NOT ini di sini: Cek Produk Register


Sedikit tips untuk panduan anda bagi pemilihan yang kosmetik yang betul:

Kosmetik untuk kulit kering
Bagi wanita yang memiliki jenis kulit kering sebaiknya gunakan foundation jenis krim dan pastikan concealer yang Anda gunakan berbasis krim. Jenis kulit kering tidak disarankan menggunakan kosmetik yang formulanya bebas minyak sebab kosmetik tersebut akan mengendap pada gari-garis halus pada kulit wajah.
Riasan mata yang paling baik dilakukan dengan bedak bertekstur lembut atau krim eye shadow serta eyeliner seharusnya berupa shimmer pencil atau tipe matte. Yang tak kalah penting adalah gunakan lipstik dan lip glos yang bisa melembabkan bibir. Gunakan produk lipstik dan lip glos yang memiliki bahan-bahan vitamin E untuk memberikan kelembaban tambahan pada bibir.

Kulit Sensitif

Seseorang yang memiliki jenis kulit sensitif sebaiknya lebih berhati-hati dalam memilih kosmetik. Pilihlah kosmetik yang berlabel khusus kulit sensitif agar terhindar dari reaksi negatif bahan-bahan kosmetik yang mengandung pengawet dan pewarna dengan tingkat tinggi.

Kulit Kombinasi
Jenis kulit kombinasi mempunyai wilayah kering dan berminyak secara tidak merata, untuk itu penggunaan kosmetik juga harus menjadi perhatian lebih dengan memilih produk kosmetik untuk jenis kulit ini. Jenis kulit kombinasi bisa juga disebut jenis kulit normal yang memiliki siklus tertentu dari normal hingga berminyak.

Kulit Berminyak
Pada kulit berminyak sebaiknya gunakan kosmetik yang bebas kandungan minyak sebelum mengoleskan foundation tipe matte. Jangan gunakan kosmetik berbahan krim untuk eye shadow atau maskara serta pensil krim bibir.

Pembersih Kulit
Untuk membersihkan kulit dari kotoran, minyak, ataupun sisa kosmetik sebaiknya hindari pembersih kulit yang berminyak dan keras karena bisa menyebabkan iritasi. Pembersih yang mengandung air merupakan pembersih kulit yang baik terutama untuk wajah karena lebih lembut di kulit.

Sumber: doktersehat.com





No comments:

Post a Comment