Nov 15, 2018

Bahaya Kolestrol Tinggi Boleh Mengundang Maut

Kolestrol adalah salah satu penyakit yang boleh di kategorikan di bawah kelompok lemak.

Kandungannya yang melebihi paras normal boleh menyebabka risiko kepada penyakit kardiovaskular seperti serangan sakit jantung dan strok




Pernah buat ujian kesihatan di klinik atau farmasi?

Kebanyakan hari ini termasuk golongan muda  akan 'sangkut' di bahagian ujian kolestrol

Kolestrol jahat (LDL) tinggi, Kolestrol baik (HDL) rendah

Pentingnya untuk buat ujian kesihatan ni bukan untuk golongan warga emas sahaja. Tapi seawal usia 30 an sudah boleh cek. Penting untuk buat medical checkup ini seawal mungkin bagi kita mengenal tahap kesihatan samaada kita betul-betul bebas penyakit atau sebaliknya

Jika ada masalah kesihatan, dari peringkat awal lagi kita dah boleh jaga-jaga dan ambil langkah pencegahan sebelum tahap kesihatan semakin kronik.


Tanda-tanda kolestrol tinggi dalam badan:


1. Kaki selalu kebas dan semut-semut

kaki selalu kebas-kebas dan semut-semut tanda mempunyai kolestrol tinggi dalam badan


2) Mudah letih dan cepat mengantuk

mudah letih dan cepat mengantuk juga tanda kolestrol tinggi

3) sakit kepala, rasa berat dan tegang di belakang leher - 

arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.

4) . Kaki membengkak - ini kerana pembuluh darah yang semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.


5) Timbul bintik-bintik putih (biji lemak) -  ia hadir pada bahagian bawah mata, kawasan wajah atau leher yang berpunca dari kadar trigliserida yang tinggi.


6) Senak dada sebelah kiri - Ini menunjukkkan pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. 

7) Tanda kuning muda pada bahagian tengah atau hujung kelopak mata - merupakan mendapan kolesterol, ada juga yang mengalami benjolan pada padat siku, tumit atau lutut. akibat kadar kolesterol terlampau tinggi. 


Apa perlu buat bila Kolestrol Tinggi?


Bila dah buat ujian medical dan doktor maklumkan bacaan kolestrol tinggi, sangat penting untuk bertindak segera untuk turunkan kadar kolestrol ke paras normal kembali


Paling utama adalah kawal pemakanan serta mengamalkan gaya hidup seimbang
  • Kurangkan atau berhenti terus makanan berlemak, berminyak dan makanan yang mempunyai kadar kolestrol tinggi
  • Tambah diet seharian dengan makanan tinggi Omega-3 dan Suplemen Omega3 seperti Omegaguard
  • Amalkan gaya hidup sihat - Aktif bersenam dan banyakkan minum air kosong
  • Kawal stress dengan sebaiknya
  • Buat ujian medical semula selepas 1-2 bulan untuk pastikan tahap kolestrol jahat (LDL) sudah menurun / kembali normal



Bacaan Normal Kolestrol :  

Tahap LDL ( kolestrol tak baik) yang ideal adalah di bawah 3.4 mmol/L

Lebih rendah LDL adalah lebih baik


Low density lipoproteins (Kolesterol Tak Baik)
Low Density Lipoproteins juga dikenali sebagai (LDL) atau kolesterol buruk kerana mereka mempunyai kecenderungan untuk melekat di dinding arteri.Ini menyebabkan pembentukan bahan tebal dan keras dipanggil plak kolesterol. Menurunkan paras kolesterol LDL akan mengurangkan risiko daripada penyakit jantung.

High density lipoproteins(Kolesterol Baik)
High density lipoproteins juga dikenali sebagai (HDL) atau kolesterol baik kerana ia menjalankan fungsi mengeluarkan kolesterol dari pembuluh darah dan membawanya kembali ke hati. HDL juga membantu dalam mencegah pembentukan plak kolesterol dalam pembuluh darah. Bersukan atau bersenam secara teratur dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat boleh membantu dalam meningkatkan tahap HDL.

Trigliseride
Trigliseride adalah bentuk lemak yang dibuat dalam tubuh. Paras trigliseride yang tinggi boleh disebabkan oleh masalah obesiti, merokok, kurang aktiviti fizikal dan pengambilan alkohol. Mereka yang mempunyai tahap trigliseride tinggi biasanya mempunyai tahap Jumlah Kolesterol (Total Cholesterol) yang tinggi termasuk tahap LDL yang tinggi dan tahap HDL rendah. Kebanyakan individu yang mengidap penyakit diabetes atau jantung biasanya mempunyai tahap trigliseride yang tinggi.

Atasi Kolestrol Tinggi Segera
Pengambilan ubat-ubatan juga sangat membantu namun sekiranya berhenti makan, potensi kolestrol untuk naik semula sentiasa ada.

Sebaiknya amalkan gaya hidup sihat, pemakanan seimbang, makanan kaya dengan Omega-3,  suplemen baik omega3 seperti ( dalam shaklee ada Set Kolestrol)


Antara makanan tinggi dengan Omega3 adalah seperti ikan salmon, ikan sardin,

Berminat untuk dapatkan set kolestrol boleh whatsapp di 016 358 9018 atau klik di sini








No comments:

Post a Comment