Tuesday, March 7, 2017

Cara Atasi Gastrik Tanpa Bergantung Kepada Ubat

"Kak, gastrik saya ni makin lama makin teruk! Tak tertahan lagi saya asyik kena makan ubat gastrik. Kalau tak makan lagi teruk. Tapi dah makan badan saya naik macam kena pam! Saya tak nak bergantung kat ubat gastrik ni seumur hidup kak! Lagi-lagi dekat nak puasa dah ni, nak kena ganti puasa cepat-cepat."






Itulah luahan customer saya. Saya faham bukan mudah melawan sakit gastrik ni.

Apakah Penyakit Gastrik?

Penyakit gastrik atau Gastritis merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Keradangan ini berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan mukus yang melindungi permukaan perut.
Tanda-tanda serangan gastrik?

Kebiasaan pesakit gastrik akan mengalami beberapa simptom seperti hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah serta sakit perut.

Sekiranya diperingkat serius, ulser perut dan pendarahan boleh berlaku dan boleh menyebabkan najis berdarah berwarna hitam atau muntah darah.






Apa yang perlu di lakukan sekiranya gastrik menyerang?


1) Makanlah walau sedikit

Sekiranya perut di biarkan kosong, keadaan perut akan mula di isi dengan asid. Jadi makanlah walau sedikit walau sekadar biskut, roti atau sedikit nasi.


2) Minum air putih tapi jauhi susu

Kadar asid yang ada dalam perut boleh menyebabkan sakit gastrik semakin buruk. Ia juga boleh menyebabkan cirit birit kerana perut berada dalam keadaan sensitif.

Ada sesetengah penghidap gastrik akan merasa mual dan muntah sekiranya mengambil susu. Ini akan merumitkan lagi keadaan

Susu khas untuk pesakit gastrik boleh di dapati kiosk Hospital atau boleh juga mengambil susu segar bersesuaian.


3) Mengambil Ubat

Pengambilan ubat boleh diambil tapi jangan sampai bergantung kepada ubat sentiasa. Pengambilan ubat juga perlu di bawah pengawasan doktor kerana sesetengah ubat ada tindakbalas yang lain yang boleh menyebabkan gastrik menjadi semakin teruk.


Langkah paling mudah adalah dengan menjaga makan dan terdapat juga kaedah lain yang dapat membantu mengurangkan serangan gastrik.


1) Makan dengan lebih kerap tetapi dalam kuantiti sedikit bagi mengelakkan rasa pedih perut

2) Elakkan makanan pedas, makanan berempah serta makanan berminyak dan berlemak

3) Kawal tekanan dan amalkan senaman dan gaya hidup sihat

4) Pengambilan suplemen atau vitamin sangat membantu untuk mengantikan kehilangan vitamin seperti pengambilan vitamin B12, Vitamin E dan Vitamin C

5) Minuman air kosong secukupnya 3 liter sehari

6) Pengambilan minuman halia atau mengambil halia dalam diet seharian juga sangat membantu untuk membuang angin dari badan. Untuk suplemen boleh mengambil Peppermint Ginger Plus. Suplemen ni boleh di ambil secara minuman ( bancuhan teh) atau telan terus 

7) Elakkan minuman beralkohol dan minuman karbonat

8) Elakkan makanan yang mempunyai bahan pengawet seperti jeruk, makanan diperap dan sebagainya

9) Pengambilan ESP Non GMO yang bersifat alkali membantu mengurangkan keradangan perut dan sakit ulu hati



Vitamin terbaik untuk kurangkan serangan gastrik










Pelbagai resepi enak boleh di cuba dengan soya Non-GMO ini.




Pelbagai resepi enak ESP lain di sini


Pengalaman seorang customer saya yang mengambil ESP untuk ikhtiar gastrik di hadapinya.Beliau hubungi saya suatu hari:

"kak,saya seronok minum ESP ni..mula-mula saya tak nampak lagi kesan dia..Sebab awalkan..tapi bila dah nak habis 1 tong ni..saya baru perasan gastrik saya dah tak menyerang dah..alhamdulillah..lega sangat..ni saya nak order 1 tong lagi" ~ Puan A Bandar Baru Bangi


Alhamdulillah yang penting ikhtiarkan..Saya yakin takde sape nak bergantung kepada ubat selalu..lagi-lagi kesan ubat lagi teruk dan merbahaya untuk jangka masa panjang. 


Jom tonton video ni..Bagaimana Pn Farhana sembuh gastrik kronik yang di hadapi selama 10 tahun lamanya tanpa sengaja..





Sekiranya berminat untuk ikhtiar dengan suplemen semulajadi no boleh hubungi saya segera seperti berikut:







2 comments:

  1. gastrik tak best.. saya sendiri pesakit gastrik.. em.. malas nak ingat dah sakit2 nih.. tau sekarang nak jadi lebih sihat dan awet muda jek.. hee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu atie..nak sihat awet muda kena rajin jaga pemakanan ambik suplemen kan

      Delete