Jan 25, 2017

Cara Elak Serangan Asthma Semakin Teruk

Musim hujan dan cuaca tak menentu kembali melanda beberapa buah negeri di seluruh negara.. dalam group whatsapp ada beberapa mak turut risau kesihatan anak-anak yang mula alah dengan perubahan cuaca..

ada yang anak-anak mula terkena serangan asthma atau semput..Ada yang batuk dan selsema berpanjangan..Cuaca sejuk ketika ni memang kene alert dan jaga kesihatan.




Baru- baru ni juga masalah asthma saya menyerang kembali..2,3 kali pergi ke klinik mengambil Nebulizer.. Inhaler yang dulu di tinggal lama pun kembali jadi kawan baik pergi kemana sahaja..Pernah batuk tak henti terus tercungap-cungap nafas dan sedut inhaler 2 kali pam baru lega..Fuhh memang letih dan memeritkan. Teruk juga serangan kali ni..Memang saya cepat penat, bunyi whizzing juga sangat kuat dan ketat bila baring..


Doktor berikan ubat anti radang yang perlu di makan 6 biji selama 5 hari.. Kecik je ubatnya tapi mak aii punyala pahit...Saya juga tanya pendapat doktor tentang suplemen yang saya ambil. Doktor minta teruskan sahaja untuk bantu kuatkan sistem pertahanan badan saya.


jadi saya juga tambah dosage Omegaguard dan Nutriferon untuk kuatkan sistem imun badan dan mengawal serangan asthma.

Omegaguard ni memang suplemen terbaik untuk yang alami masalah semput.. Kandungan Omega3 yang kaya DHA dan EPA bantu kuatkan paru-paru dan kurangkan masalah radang. 




Saya juga mengambil 2 sachet Nutriferon setiap hari untuk kuatkan sistem imuniti badan dan bantu melawan serangan virus dan bakteria. 




Nutriferon ni memang immune booster terbaik dan selamat di ambil oleh kanak-kanak sehingga usia warga emas. 

Daripada ramuan semulajadi, bebas bahan kimia merbahaya dan tiada pengawet,pemanis atau pewarna.






Alhamdulillah hari kelima keadaan saya semakin bertambah baik..Takde lagi kedengaran bunyi wheezing...dan tidak semput lagi bila naik tangga.. Syukur atas limpahan kesihatan yang DIA bagi.


Saya duk membayangkan anak-anak yang alami masalah semput ni mesti terasa sukar kan? Lagi -lagi tak boleh nak tidur lena..Dada pun sempit..


Tips penting untuk penghidap asthma :
  • Jumpa doktor segera ketika mula kedengaran bunyi wheezing semasa tidur atau berbaring
  • Ambil inhaler setiap 2 atau 3 jam untuk legakan pernafasan
  • Pastikan inhaler sentiasa di bawa kemana-mana sahaja
  • Pakai stokin sebelum tidur
  • Tutup penghawa dingin sebelum tidur ( pasang kipas sahaja )
  • Hindari minuman berais atau minuman sejuk
  • Hindari makanan penggalak kahak seperti coklat, milo, susu, marjerin,gula putih, roti putih dll
  • Ambil suplemen seperti omega3 dan Nutriferon untuk bantu kuatkan sistem imuniti badan dan kuatkan paru-paru

Saya doakan anda atau anak-anak tersayang yang alami masalah ini atau apa jua masalah kesihatan di berikan sebaik-baik kesembuhan dan dipermudahkan.

Bagi ibu hamil,ibu menyusu dan kanak-kanak selamat untuk mengambil omegaguard dan Nutriferon ni dan recommended untuk semua untuk bantu kuatkan sistem pertahanan badan

Yang nak cuba suplemen di atas boleh hubungi saya seperti berikut:



1 comment:

  1. bahaya asthma ni.. mintak2 ramai lebih alert dengan punca dan simptom asthma.. nice sharing !!

    ReplyDelete