Nov 5, 2016

Tips Turunkan Tekanan Darah Tinggi Semasa Hamil

Tekanan Darah Tinggi kerap terjadi kepada ibu hamil dan ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja samada ibu yang pertama kali hamil atau hamil anak seterusnya.




Tanda ibu mengalami masalah darah tinggi adalah apabila bacaan tekanan darah yang di ambil menunjukkan bacaan 140/90 mmHg atau lebih tinggi lagi.


Ada 2 jenis tekanan darah tinggi:
  1. Essential Hypertension – sebelum kandungan berusia 20 minggu. Ini bermaksud ibu mungkin memang telah ada darah tinggi dalam keadaan tidak mengandung.
  2. Gestational Hypertension – berlaku selepas kandungan berusia 20 minggu. Inilah disebut sebagai darah tinggi semasa mengandung.
Pengalaman ngeri saya ada tekanan darah tinggi semasa hamil anak sulong. Memang terasa letihnya nak kene ulang-alik pergi klinik. Kata doktor sebab perubahan hormon, sebab sejarah family dan mungkin juga pemakanan.

Sebenarnya ada beberapa sebab mengapa ibu mendapat tekanan darah tinggi tetiba semasa hamil..Masa tak hamil ok je tekanan darah normal,kenapa pula time hamil boleh ada?

Menurut Dr Zubaidi, punca utama tekanan darah tinggi semasa hamil boleh di sebabkan beberapa faktor:

Antaranya:

1. Wanita yang berusia kurang 20 tahun
2. Wanita yang berusia lebih 40 tahun
3. Wanita yang mempunyai sejarah kakak atau ibu juga mengalami masalah ini semasa hamil
4. Wanita yang hamil kembar
5. Pertama kali hamil
6. Mempunyai masalah buah pinggang sebelum hamil


Komplikasi Tekanan Darah Tinggi Semasa Mengandung

Hamil dengan tekanan darah tinggi pastinya memiliki risiko dan boleh menyebabkan beberapa komplikasi lain berlaku. Antaranya.
  1. Kurangnya aliran darah ke placenta. Ini mungkin menyebabkan kurangnya nutrisi dan oksigen pada bayi dalam kandungan. Perkembangan bayi mungkin akan menjadi perlahan dan kemungkinan terjadinya kelahiran bayi dengan berat badan yang rendah.
  2. Satu masalah yang dikenali sebagai placental abruption, di mana plasenta dipisahkan dari rahim lebih awal dari masa yang sepatutnya. Ini juga, boleh melucutkan pengaliran nutrien dan oksigen pada baby. Gejala utama placental abruption adalah pendarahan yang banyak.
  3. Kelahiran pramatang atau terpaksa mengeluarkan bayi dari kandungan sebelum waktu matang. Bila pra matang ni kita tahu akan dipantau rapi oleh doktor sejurus selepas lahir.
  4. Preeclampsia. Keadaan ini boleh mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap organ si ibu seperti buah pinggang, hati dan otak. Jika preeclampsia berkembang dalam wanita hamil, si ibu boleh diserang sawan, dan ini biasanya dirujuk sebagai eclampsia.


Tekanan darah tinggi ini akan mula menurun dalam tempoh 12 minggu selepas kelahiran.  Jadi sangat penting untuk melakukan pemeriksaan ujian tekanan darah ini setiap kali checkup. Ikut saranan doktor ,jaga pemakanan dan kawal stress dengan baik.


Tips Lain yang dapat Bantu Turunkan Tekanan Darah Tinggi

1. Minum air kosong secukupnya - 8 gelas sehari
2. Elakkan makanan proses dan makanan segera yang tinggi kandungan garam
3. Elakkan makanan rapu dan makanan segera yang tidak baik untuk kesihatan dan juga kandungan
4. Kawal stress sebaiknya setiap hari
5. Senaman ringkas 
6. Amalkan makanan seimbang dan cukup zat
7. Rehat secukupnya dan tidur yang cukup





Selain pemakanan,suplemen juga dapat membantu ibu mendapat kesihatan optimum dan cukup zat nutrisi bagi menampung kekurangan zat sepanjang kehamilan.


Bagi ibu yang alami masalah tekanan darah tinggi, pengambilan Omega 3 sepanjang hamil dapat membantu turunkan tekanan darah tinggi yang di hadapi dan mengawal tekanan darah.

Omega-3 asid lemak dalam  ikan "boleh meredakan saluran darah dan melindungi daripada kesan tekanan darah tinggi dan mengurangkan keradangan," kata Dr. Holtorf.

Antara suplemen yang baik di ambil semasa hamil untuk mengurangkan risiko berlakunya masalah tekanan darah tinggi ini adalah seperti berikut:






  • Omega Guard – Omega Guard iaitu minyak ikan Shaklee pula mencegah penyakit salur darah dan stroke. DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi, melincirkan salur darah dan membantu peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu ia membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan mengelak ketegangan leher atau sakit kepala.

  • Omega 3 juga membantu merendahkan kolesterol, menghindar pembekuan darah di dalam badan, mengawal masalah obesiti dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Omegaguard bebas merkuri dan bahan merbahaya lain dan bergred farmasi. Melalui proses penyulingan 3 peringkat bagi memastikan ia benar-benar bebas daripada unsur logam berat.

Sesuai di ambil oleh ibu hamil dari awal kehamilan sehingga minggu 32 kehamilan.



  • Ostematrix – Ostematrix membantu meringankan stres dan tekanan yang dihadapi oeh ibu. Ia mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impluls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur yang lena, memperbaiki jantung berdebar, depresi, mood swing dan sakit kepala.Amat baik juga untuk menghilangkan lenguh-lenguh,sakit pinggang dan masalah sembelit yang sering berlaku kepada ibu hamil.
Ostematrix bukan sekadar pil kalsium biasa. Kaya dengan zat kalsium,magnesium dan bahan mineral lain untuk penyerapan terbaik dalam badan.


Pengambilan set hamil juga amat baik bagi membekalkan cukup zat nutrisi untuk ibu dan bayi serta memberi kesihatan lebih baik.




Suplemen ini sesuai dan selamat di ambil oleh ibu semasa hamil. Tiada bahan pengawet,pewarna dan pemanis. Halal dan Lulus KKM.


Sekiranya ibu menghadapi masalah ini,jangan panic jangan stress. Jaga pemakanan, minum air kosong secukupnya dan ikut pesanan doktor. Insyaallah semuanya akan berjalan lancar dan dipermudahkan.



Sekiranya ingin mencuba alternatif suplemen semulajadi boleh hubungi saya seperti berikut:












No comments:

Post a Comment