Sep 22, 2016

Bahaya Virus Zika Kepada Ibu Hamil. 7 Langkah Segera Perlu Di Lakukan untuk Mencegahnya

Virus Zika telah sampai ke Malaysia. Pada 10 September lepas, 4 kes telah di laporkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia berlaku di negara kita dan sebanyak 22 buah negara telah di laporkan menghidapi serangan virus ini.


Apa itu Virus Zika?


Virus Zika adalah sejenis virus yang disebarkan oleh nyamuk Aedes yang merupakan vektor yang sama untuk penyakit demam denggi dan chikungunya. Ianya boleh menyebabkan bayi baru lahir mengalami sindrom otak kecil atau 'mikrosefali' sekiranya dijangkiti.






Tanda-tanda Demam Zika



  1. Sakit kepala
  2. Ruam pada kulit
  3. Sakit sendi
  4. Mata merah
  5. Kelesuan
  6. Demam ringan

Kebiasaannya jangkitan virus zika ini di kesan selepas 2 hingga 7 hari selepas di gigit nyamuk dan orang yang terkena jangkitan virus ni boleh menyebarkan virus ini. So sangat bahaya.



Bahaya Virus Zika kepada Ibu Hamil


Virus Zika yang merebak akan menyebabkan sejenis kecacatan otak dan boleh menyerang bayi dalam kandungan. Virus Zika boleh tersebar menerusi jangkitan kuman kepada janin dan peringkat janin yang paling berisiko dijangkiti virus tersebut adalah dalam tempoh kehamilan tiga bulan pertama.

Sindrom microcephaly disebabkan virus zika akan menyebabkan seseorang kanak-kanak berhadapan kecacatan mental sehingga membataskan kecerdasan pergerakan otot seumur hidup mereka.




Langkah Pencegahan Supaya Tidak Terkena Virus Zika


Golongan ibu hamil sangat berisiko untuk mendapat serangan virus ini. Namun terdapat beberapa panduan yang boleh ibu ikuti bagi melindungi diri dan kandungan bayi daripada serangan virus ini:





  • Pakai baju lengan panjang dan seluar panjang supaya tidak di gigit nyamuk
  • Pasang kelambu semasa tidur atau boleh sembur penyembur nyamuk awal-awal sebelum masuk bilik tidur
  • Tutup semua pintu sebelum waktu senja
  • Elak kawasan berisiko seperti sedia maklum kawasan Singapura dll.
  • Jaga kebersihan persekitaran rumah. Elakkan air bertakung dan semak samun yang boleh menyebabkan tempat pembiakan nyamuk
  • Gunakan skrin atau langsir yang telah di sembur dengan penyembur nyamuk untuk menutup tingkap / pintu
  • Ambil Immune booster Nutriferon, Vitamin C dan Garlic Complex yang dapat membantu menguatkan sistem imun badan  dan menentang radikal bebas.
Nutriferon, immune booster terbaik untuk menentang serangan virus dan menguatkan sistem pertahanan badan

  • Sapu krim serbaguna Herbal Blend yang bertindak sebagai repellen. Nyamuk tidak suka kepada bau krim ni. Memang sangat sesuai di sapu pada keseluruhan badan.






Dah ramai juga miliki krim Herbal Blend ni untuk elak gigitan nyamuk. Saya sendiri guna dan sapu pada anak-anak. Insyaallah selamat kerana ia tiada kandungan bahan kimia merbahaya dan ia free paraben. Selamat untuk kegunaan seisi keluarga.



Jom order segera set Immune booster dan Herbal Blend ni. Musim denggi dan zika ni memang sangat penting perlindungan diri kita sekeluarga. Semoga Allah lindungi kita semua daripada serangan apa jua virus melanda dan semoga negara kita bebas daripada wabak ini segera.


Nak dapatkan set immune booster dan Herbal Blend boleh klik pada link di bawah 





atau boleh hubungi saya segera seperti berikut:





Credit : FB Kementerian Kesihatan Malaysia , Majalah Pa&Ma

1 comment:

  1. Risau juga pasal virus Zika ni.
    terutamanya kepada ibu hamil.

    ReplyDelete