Aug 15, 2016

Cara Merawat Impetigo Supaya Tidak Merebak Lebih Teruk

Impetigo adalah sejenis jangkitan kulit yang sering berlaku di kalangan kanak-kanak. Ia adalah di sebabkan oleh serangan bakteria yang memasuki luka pada bahagian kulit terdedah dan menyebabkan lepuhan lebih besar berlaku. 





Ia boleh terjadi di bahagian mulut,hidung,muka dan seluruh badan kanak-kanak.

Impetigo boleh berjangkit dan merebak melalui sentuhan. Ia biasanya tidak serius dan boleh sembuh dalam masa 2-3 minggu. Namun sekiranya ia berlaku, jangan sesekali bawa anak ke tempat terbuka, ke taska atau tadika.


Jenis Jangkitan Kulit  Impetigo

  • Impetigo Bullous
Impetigo Bullous ialah lepuh besar yang berisi cecair tetapi tidak menyebabkan rasa sakit.
  • Impetigo Bukan Bullous
Impetigo bukan bullous adalah bentuk yang lebih mudah berjangkit kerana lepuh atau kudis yang pecah serta kerak kuning-coklat.


Tanda-tanda mengalami Impetigo

Pada awalnya, kulit menjadi merah dan lepuhan kecil akan muncul. Lepuhan tersebut akan pecah dan mengeluarkan cecair kuning. Kulit bahagian bawah akan menjadi warna merah. Lepuhan akan menjadi kering, gatal dan berkeruping warna coklat.


Punca Berlakunya Impetigo

Punca utama Impetigo ialah disebabkan bakteria Staphylococcus aureus atau Streptococcus. Bakteria ini tersembunyi dan mudah untuk menjangkiti kanak-kanak yang mengalami luka terbuka. Jika memang ada masalah kulit seperti ekzema, gigitan serangga atau kulat membuatkan mereka lebih terdedah untuk mendapat jangkitan Impetigo.

Bagaimana Mengelakkan Serangan Impetigo & Mengawalnya Merebak


  • Elakkan anak yang di jangkiti Impetigo untuk bermain atau bergaul dengan kanak-kanak lain. Asingkan mereka semasa makan,bermain dan tidur.
  • Bagi anak yang mengalami Impetigo, jangan biarkan dirinya menggaru kawasan yang terluka yang boleh menyebabkan luka semakin besar dan merebak kawasan lain
  • Jaga kebersihan diri,tempat tinggal dan persekitaran
  • JANGAN berkongsi barang-barang seperti tuala,barang permainan,baju,seluar dan alatan peribadi yang lain
  • Asingkan baju,selimut dan cuci secara berasingan dengan pakaian lain

Apa yang perlu di lakukan sekiranya anak anda mengalami Impetigo?

Sekiranya mempunyai tanda-tanda seperti di atas, bawa segera ke klinik untuk mendapatkan rawatan, Jika lambat akan menyebabkan serangan semakin teruk dan mudah merebak.

Kebiasaan doktor akan berikan antibiotik bersesuaian. Habiskan antibiotik yang diberikan ya. Untuk tingkatkan sistem imun badan, boleh berikan juga Nutriferon, Immune booster yang amat baik untuk tingkatkan sistem pertahanan badan ni.




Nutriferon bantu melindungi diri daripada serangan bakteria dan menguatkan sistem imun badan.

Selain itu, basuh pakaian, permainan anak-anak selalu dengan pencuci serbaguna Basic H. Basic H ni adalah pencuci bebas bahan kimia berbahaya. Tiada Toksik! jadi sangat sesuai bagi kediaman yang ada bayi,kanak-kanak. Boleh di gunakan juga untuk mencuci kediaman rumah.

Pencuci organik, tidak bertoksik. Sebotol rm47.  Tahan berbulan-bulan


Pastikan juga sapu krim pada tempat luka yang kering. Krim antibiotik Herbal Blend ni sangat sesuai di gunakan kerana ia tiada toxic, free paraben dan natural. Dah ramai sangat ibu-ibu gunakan krim ni untuk anak-anak luka, gatal-gatal dan masalah luka kecil.

Hanya RM37.50 satu tiub. ( tidak termasuk kos penghantaran)


Jaga kesihatan diri anak-anak selalu. Bagi yang tinggal di taska, mungkin cepat merebak penyakit-penyakit berjangkit seperti ni. Jadi sangat penting untuk ibu tingkatkan sistem imun badan anak-anak. Vitamin C, Nutriferon antara suplemen terbaik yang boleh ibu berikan untuk anak-anak setiap hari.






Sekiranya ibu-ibu berminat dan berhajat untuk dapatkan krim herbal blend, Pencuci Basic H dan suplemen-suplemen di atas bolehla hubungi saya seperti berikut:






No comments:

Post a Comment