Aug 22, 2016

Cara Atasi Masalah Kejang Kaki Ketika Hamil

Masalah kejang kaki sering berlaku kepada wanita hamil. Ia sering berlaku di tengah-tengah malam ketika tidur..Terjaga daripada tidur tetiba kaki kejang..Oh sakitnya!!Tuhan sahaja yang tahu.



Hebatnya Ibu Hamil ni.Awal trimester kebiasaan alami alahan muntah-muntah..Masuk trimester kedua dan ketiga kebiasaan masalah kejang kaki ni la selalunya terjadi.


Punca Berlaku Masalah Kejang Kaki / kejang Betis Ibu Hamil

Sedang enak tidur lena,tetiba terjaga daripada tidur, rasa kebas dan kejang betis hingga ke kaki. Oh,sakitnya Allah je yang tahu..time ni tak boleh paksa luruskan kaki ye..kalau tak lagi sakit..

Sebab terjadinya kejang kaki atau betis ini adalah disebabkan pengumpulan asid dalam serat otot yang menyebabkan otot kaki ibu menjadi kejang.



Ada teori mengatakan kekejangan kaki semasa hamil adalah disebabkan kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium di dalam darah. Bayi yang semakin membesar mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan ibu.  Jadi sangatlah penting ibu mengambil cukup zat kalsium ya.

Selain itu, uterus (rahim) ibu yang semakin membesar juga memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki ibu.  

Berdiri, bersukan atau aktiviti seharian juga boleh menyebabkan otot-otot mudah letih. Jadi ibu perlukan rehat dan pengambilan kalsium mengcukupi.


Cara Hilangkan Kejang Kaki Ketika Hamil

Sekiranya ia terjadi di tengah-tengah malam, ibu boleh buat regangan iaitu dengan menegakkan kaki dan gerakkan tapak kaki perlahan-laham. Jangan di paksa ya..Buat perlahan-lahan je. Jika ada suami di sisi, kejutkan suami dan minta pertolongan. 

Boleh urut otot yang kejang dan sapu minyak panas. Insyaallah dapat membantu.

Jalan perlahan-lahan sehingga kesakitan tiada lagi dan boleh berjalan seperti biasa.


Untuk mengelak masalah kejang daripada terjadi, ibu boleh ambil suplemen Ostematrix

Ostematrix adalah pil kalsium yang lengkap dengan kalsium,magnesium,vitamin D dan beberapa mineral lain.

Ostematrix baik untuk elakkan kekejangan otot dan kaki



Apa kata Ibu-Ibu yang mengambil Pil Kalsium Ostematrix?








Ahamdulillah,kebanyakan ibu yang ambil ostematrix ni sangat seronok kerana masalah kaki kejang ini tiada lagi.


Bukan setakat hilangkan kejang,malah membantu melawaskan pembuangan,atasi sembelit dan hilangkan lenguh-lenguh badan sepanjang hamil dan menyusu.

Ibu-ibu hamil dan ibu menyusu saya recommend sangat ambil pil kalsium ni..Pil kalsium Ostematrix ni dah lengkap dengan magnesium dan vitamin D yang membantu penyerapan dengan lebih baik.,

Harga 1 botol pil kalsium ini hanyalah RM61 (Tidak termasuk caj penghantaran). Sekiranya anda membuat pembelian pada bulan ini lebih jimat kerana ada promosi sekarang ini sehingga 31 ogos ini.

Beli 6 percuma 1 @ beli 2 diskaun 5%

Memang jimat dan menguntungkan.


Jom hubungi saya segera untuk dapatkannya.









No comments:

Post a Comment