Apr 14, 2015

Tips Mengelak Lesu Ketika Hamil

Perasaan letih dan lesu ketika hamil adalah normal bagi ibu hamil.Perubahan hormon,sukar tidur di waktu malam dan 'morning sickness' punca ibu merasa letih dan lesu.

Kebiasaan ibu akan merasa keletihan dan sangat lesu ketika trimester pertama.Masuk trimester kedua,kandungan ibu makin kuat dan ibu akan merasa sihat dan bertenaga.Namun ketika trimester ketiga,ibu merasa letih kembali kerana kandungan makin sarat dan bayi yang aktif sepanjang masa.




Mengapa ibu berasa terlalu letih?

Bayi dalam kandungan hidup selama 24 jam dan metabolismanya sentiasa bekerja walaupun ketika waktu tidur ibu. Sudah tentu ia memberi kesan kepada tindak balas badan anda.


Semakin perut membesar, tidur menjadi semakin sukar. Pergerakan bayi, larian ke bilik air, berpeluh di waktu malam dan peningkatan kadar metabolism badan mungkin mengganggu tidur anda. Begitu juga dengan masalah kaki kejang yang pastinya mengejutkan tidur malam anda.

Sebelum tu jom tengok bagaimana Puan Ainul ibu hamil 7 bulan ni masih cergas dan kuat memanjat Candi Borobddur..Kuat dan Bertenaga walau sudah Trimester ketiga..




<Kuat dan Bertenaga walau Trimester 3 kehamilan>


Ibu mesti nak kuat dan bertenaga kan sepanjang hamil..Rugilah kalau time pregnant ni lesu dan melepet je terbaring dan tidur kan..Time ni lah ibu-ibu nak merasai 'bonding' bersama bayi dan pengalaman terindah dalam hidupkan..Apatah lagi ia kurniaan paling besar dalam hidup seorang wanita..

Tip Kekal Cergas dan Bertenaga Semasa Hamil

  • Elakkan berbaring sepanjang masa.Buka semua tingkap supaya udara segar masuk dan tarik dan hembus nafas perlahan-lahan
  • Jika sukar tidur pada waktu malam, cuba menonton TV atau membaca sehingga merasa mengantuk
  • Selalu membuat senaman ringkas. Ajak suami keluar bersiar-siar di waktu petang atau hujung minggu
  • Mandi menggunakan air suam supaya badan lebih segar.Boleh campurkan limau nipis dalam air mandian untuk memberi kesegaran
  • Elakkan berjaga malam.Tidur awal dan konsisten pada masa sama setiap malam
  • Sekiranya menghadapi masalah loya atau kurang nafsu makan,ibu boleh mengambil buah-buahan seperti buah epal,pisang,betik untuk mengelakkan masalah angin dalam badan.
  • Makan sikit-sikit tetapi lebih kerap untuk memastikan ibu sentiasa ada bekalan tenaga
  • Banyakkan pengambilan air kosong untuk mengelakkan badan ibu dehidrasi atau kekeringan.


Sekiranya ibu ingin mengambil supplemen boleh mencuba minuman ESP.Hanya perlu shake dalam minuman kegemaran ibu ( selain caffeine ). ESP membantu ibu membekalkan tenaga, memberi kenyang lebih lama selain mencantikkan kulit ibu dan bayi.



Set kehamilan shaklee juga membantu ibu kekal sihat dan bertenaga.Saya sudah merasai perbezaanya dan doktor pun menyarankan saya mengambil set kehamilan ni tanpa menambah vitamin klinik.Malah masalah GDM,darah tinggi dan anemia tidak di hadapi semasa mengambil set ini..Alhamdulillah..
Sekiranya ibu mengalami masalah loya dan 'morning sickness' boleh mencuba Peppermint Ginger.Peppermint Ginger Plus mengandungi daun pudina,halia,pokod adas dan cekur manis yang boleh mengurangkan perasaan loya ibu.


Paling penting jangan sesekali skip makan dan ambil makanan berkhasiat.Elakkan 'junk food',makanan tinggi lemak,makanan rapu seperti jeruk,maggie dan lain-lain. Pentingnya nutrisi yang sihat untuk bekalan kepada bayi dalam perut ibu ya..

Jika ibu-ibu inginkan supplemen di atas ,bolehlah hubungi saya untuk keterangan lanjut dan order.

Free consultation untuk ibu semua

Hubungi:




No comments:

Post a Comment