Apr 4, 2015

5 Petua Cantikkan Kulit dengan Bahan Semulajadi

Banyaknya khasiat sumber alami sekeliling kita. Sangat rugi jika kita tak memanfaatkan apa yang ada di sekeliling katakan..apatah lagi ia boleh menjimatkan wang dan mudah di dapati.


1. Petua melebatkan bulu kening

Bakar 2 biji buah keras hingga hitam.kemudian tumbuk hingga lumat.sapukan pada kening setiap hari sebelum tidur.Bilas dengan air keesokannya.Kening akan nampak lebih lebat dan menarik.

2. Petua hilangkan bintik putih/whiteheads

Bintik putih terjadi disebabkan liang tersumbat dengan minyak dan kotoran.Gunakan Masker dari putih telur untuk membantu mengeluarkan bintik putih.Kandungan protein dalam putih telur boleh membantu menyembuhkan dan menyuburkan kulit.


3.Petua mengatasi masalah kelemumur

Kisar 3 batang serai bersama 2 biji limau nipis hingga halus..kemudian tapis dan ambil patinya.sapu pada rambut seperti anda menggunakan syampu.Gosok rata dan biarkan selama 15 minit.Bilas dengan air bersih dan amalkan 2 kali seminggu


4. Petua cerahkan kulit

Parut sebatang lobak merah dan gaulkan dengan sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur.sapukan pada keseluruhan wajah dan leher sebagai masker. Biarkan sehingga kering dan bilas dengan air suam.Jadikan ia sebagai amalan.

5. Petua cantikkan siku dan lutut

Parut sebiji nenas segar dan sapukan pada lutut dan siku.Gosok bahagian tersebut perlahan-lahan dan biarkan beberapa minit.Kemudian bilas dengan air suam sehingga hilang rasa melekit.setelah kering,sapu minyak bayi atau losyen dan amalkan selalu.


Selamat mencuba:-)

Credit: majalah mingguan wanita

No comments:

Post a Comment