Jan 7, 2015

Resepi Ketupat Sotong Terengganu yang menjilat jari

Korang pernah makan tak Ketupat sotong terengganu ni?( Tupat sotong) ni fteveret saya dan suami..
semalam hubby beli 4 ekor sotong besar..lama dah rasanya tak buat tupat ni..mulanya saya tak nak masak sotong ni sebab 4 ekor macam tak cukup..saya suka masak makan sampai puas hati..dah alang-alang nak makan sedap makan sampai puas hati kan..

Tapi sebab hubby nak jugak..saya turutkan jua permintaannya..

Resepinya sangat mudah..



Untuk kuah:

-10 ekor sotong sedang di cuci bersih..cabut kulit luar dia tu supaya masak nanti kuah tak jadi coklat..
sedikit halba
-2 biji bawang merah di hiris halus
-sedikit halia juga di hiris halus


Untuk pulut masak seperti biasa dengan sedikit air..saya biasa masak atas dapur gas je..letak beras pulut dan sedikit air..then tutup periuk tu..nanti jangan lupa karih-karih tak nak bagi melekat..


Apabila pulut sudah masak,biarkan dalam 15 minit untuk sejukkannya..kemudian bolehlah sumbat pulut dalam sotong sehingga 3/4 paras sotong dan ikat dengan lidi yang dipotong kecil..ini untuk pastikan pulut tidak terkeluar ketika masak.

Cara masak: 

Didihkan santan atas dapur..masukkan sotong,bawang merah,halia dan halba yang diptong halus.masukkan garam dan sedikit gula..

Tunggu menggelegak dan bolehla dihidang untuk di makan..

senang je buat ketupat sotong ni..makan pun sekali ngaapp je habis..hehe

saya pernah makan versi kelantan punya tapi tak berapa boleh telan sebab dia pakai gula merah dan sangat manis...ngeee..


Selamat mencuba..boleh di hidang ketika minum petang atau malam..




No comments:

Post a Comment