Nov 14, 2014

Tips hilangkan sakit pinggang ketika hamil

Sakit pinggang di kalangan ibu hamil adalah normal dan sering berlaku.Semakin tinggi umur kandungan semakin kerap sakit pinggang akan di rasai oleh ibu. Ini adalah di sebabkan oleh kelonggaran ligamen yang mengikat sendi dan tulang.Faktor postur kedudukan duduk dan baring yang tidak betul juga menyebabkan ibu mudah di serang sakit pinggang ini.



Tiada ubat khas yang doktor bagi jika ada masalah ini. Secara alternatif ibu bolehlah mengikut beberapa panduan berikut untuk mengurangkan gejala sakit pinggang ini berkurangan.

Berikut adalah beberapa panduan yang boleh bantu ibu kurangkan masalah sakit pinggang:
  • Senaman khas untuk ibu mengandung baik untuk kesihatan pinggang dan membantu mengurangkan rasa sakit di bahagian tersebut.
  • Postur yang betul semasa mengambil barang di lantai juga memainkan peranan. Elakkan terus tunduk atau membongkok untuk mengangkat barang di lantai. Sebaliknya bengkokkan kaki dan pastikan bahagian belakang anda lurus. Elakkan juga mengangkat barang yang terlalu berat.
  • Pastikan anda duduk dengan posisi yang betul. Letakkan bantal kecil untuk menyokong bahagian belakang. Elakkan menyilang kaki ketika duduk dan jangan mencangkung.
  • Elakkan memakai kasut tumit tinggi. Pakai kasut yang rata dan ringkas.
  • Tidurlah di atas tilam yang tebal kerana ia membantu mengurangkan rasa sakit belakang.
  • Mintalah suami mengurut belakang anda perlahan-lahan menggunakan minyak bayi untuk melegakan kesakitan.
  • Elakkan berdiri terlalu lama.
  • Jaga-jaga dengan pertambahan berat badan anda. Pertambahan yang berlebihan juga mudah membuat anda sakit belakang.

Saya juga pernah mengalami masalah sakit pinggang ini ketika masuk kandungan 8-9 bulan..Sakitnya kekadang berlarutan sehingga 2-3 hari..Kebiasaan saya akan sapu krim panas di belakang pinggang..Jangan sapu kat perut tau..bahaya!!

Bagi mengurangkan masalah ini,saya telah mengambil supplemen Ostematrix iaitu pil kalsium.

Ostematrix untuk ibu hamil


Pil Ostematrix ini bukan sahaja kaya dengan kalsium malah mengandungi magnesium dan vitamin D yang membantu untuk serapan lebih baik dalam badan.

ostematrix untuk kesihatan tulang

Fungsi lain Ostematrix:

1. Menguatkan Tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis

3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua. 
Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.


Alhamdulillah lepas mengambil pil ini memang hilang sakit pinggang,malah lenguh-lenguh kaki,kebas kaki tangan pun hilang..




Testimoni ostematrix


Lagi testimoni mengenai ostematrix boleh di baca di SINI

Ibu hamil memang memerlukan cukup pengambilan kalsium setiap hari. Yela dah berkongsi dengan baby kan..Lagi la baby pun sedut kalsium ibu untuk pembentukan gigi dan tulang..Sebab tu memang penting sangat pengambilan kalsium ni..selain pil kalsium ni juga ibu boleh mengambil yogurt,susu,cheese dan sumber kalsium lain.

Saya sangat sarankan ibu hamil mengambil pil kalsium ni..Insyaallah badan bertenaga,mudah lawas dan hilang sakit-sakit badan dan cramp yang selalu singgah bagi ibu hamil..

Harga 1 botol ostematrix ini hanyalah RM61( ada 120 biji)

Tiada apa yang penting dari kesihatan ibu dan bayi..Ibu sihat dan cergas dapatlah lalui hari-hari dengan kuat dan gembirakan..Tak nak lah ibu asyik terbaring sakit ja..

Hubungi saya segera untuk konsultasi dan order ya..Saya doakan ibu-ibu semua sihat dan cergas selalu:-)







No comments:

Post a Comment