Apr 29, 2014

Cergas dan Ceria ketika Hamil

Rata-rata ibu yang hamil sering mengalami masalah depressi dan sering lesu.Ada yang sering mengantuk ketika awal-awal kehamilan.Saya tak nafikan ia memang perkara menyakitkan dan memerlukan kesabaran yang tinggi.Perubahan hormon dan pembawakan 'budak' bagi istilah mak-mak menyebabkan ibu-ibu seolah-olah 'terpaksa' menerima keadaan tersebut.



3 bulan awal kehamilan memang sangat mencabar dan perlu sokongan yang kuat dari suami tersayang dan keluarga serta kawan-kawan terdekat.Tahap hormon yang berubah,Tekanan darah mungkin rendah di tambah dengan kurang cukup rehat menyebabkan ibu mudah letih dan lesu.

Antara beberapa tips untuk ibu kekal cergas sepanjang kehamilan:

Jika ibu menerima kehadiran bayi secara mengejut @ belum bersedia,anggaplah ia rezeki Allah berikan dan bertenang.Jangan terlalu stress dan menganggap anak berkenaan bebanan.Terima kehadiran si kecil dalam perut ibu dengan penuh kesyukuran dan yakinlah ada hikmah Allah kurniakan zuriat lagi.


  • Banyakkan rehat ketika awal kehamilan
  • Elakkan mengangkat benda-benda berat
  • Elakkan tekanan emosi.Perbanyakkan bacaan al-quran dan mendengar muzik yang perlahan
  • Jaga pemakanan.Sangat penting ibu mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang.Jika ibu kurang selera makan,banyakkan pengambilan buah-buahan dan air untuk mengelakkan dehidrasi dan lemah.
  • Makan sedikit tetapi dengan kerap
  • Tidur secukupnya sekurang-kurangnya 8 jam sehari
  • Lakukan senaman ringkas jika mampu
  • Minta bantuan dan sokongan dari pasangan sekiranya mengalami kesukaran tidur/alahan.Suami boleh bantu ibu dengan mengurut lembut dan memberi kata-kata semangat 
  • Sokongan emosi dari suami,keluarga dan kawan terdekat


Supplemen juga amat penting ketika hamil.Penting kerana sumber makanan yang ibu ambil belum tentu cukup zatnya dan khasiatnya.Di awal kehamilan,acid folic sangat penting untuk sokongan kepada bayi dan mengelakkan kecacatan bayi.

Acid folic juga dikenali sebagai Vitamin B9 yang diperlukan untuk membina sel-sel baru dalam tubuh.Ia juga amat penting dalam pembinaan DNA baru dan membaiki sel rosak.


Set kehamilan shaklee adalah antara supplemen yang ibu boleh ambil dengan selamat dan juga di cadangkan oleh beberapa doktor di Malaysia.Ketika kehamilan saya yang lepas,doktor juga menyokong saya mengambil suplemen kehamilan shaklee ni dan mereka minta saya meneruskan pengambilan set kehamilan ini sehingga bersalin.

Antara vitamin dalam set kehamilan adalah:

Vitalea
B complex
Vitamin C
Ostematrix
ESP
Omega - untuk kehamilan 4 bulan keatas


set hamil shaklee


Beberapa pengguna yang telah menggunakan set ini semasa kehamilan mereka:


Testimoni set hamil shaklee

Testimoni ESP ketika hamil

Set hamil shaklee


Set Kehamilan SELAMAT di ambil kerana BEBAS dari bahan kimia,semulajadi,TIADA Perisa tambahan dan pewarna.

Jika anda ingin kekal cergas dan merasai kelainannya dengan set kehamilan ini,Jom hubungi saya untuk tempahan.Saya telah merasai sendiri set ini memang sangat SUPERB!!

Nak tahu pengalaman saya dengan set ini?Jom kita share sama-sama.Boleh sms/wasap saya untuk maklumat lanjut ye.

Jom, jangan tunggu lama lagi..

Hubungi:

sms/wassap 016 358 9018 (SUE)
SID 889 806
FB page: Impianz Shoppe
suifyah44@gmail.com
COD : bangi,Uniten,UPM,Mines
Pos laju seluruh Malaysia


No comments:

Post a Comment